Eindelijk zicht op exploitatieplan Betuweroute
DEN HAAG (ANP) – Minister Peijs (Verkeer) krijgt eindelijk de handen op elkaar in de Tweede Kamer voor de exploitatie van de Betuweroute, de goederenspoorlijn vanuit Rotterdam naar Duitsland. Een meerderheid van VVD, CDA, LPF en PvdA sprak dinsdagavond voorzichtig haar steun uit aan de nieuwste plannen.
De havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam krijgen daarin toch een rol, naast spoorbeheerder ProRail. Zij willen binnen een jaar (na opening van de lijn per 2007) commerciële partners binnenhalen. Dat laatste is een lang gekoesterde wens van de Kamer, die met zulke marktpartijen de peperdure spoorlijn rendabel hoopt te exploiteren.Vragen over de toekomstige aandelenverdeling, de gebruiksvergoeding die railvervoerders schuldig zijn, en de verliezen voor de staat spelen nog. Hofstra (VVD) reageerde echter alvast verheugd, en collega Van Hijum (CDA) „blij verrast”.
Maar andere woordvoerders kraakten kritische noten. SP–Kamerlid Gerkens wees het plan af. Een stap voorwaarts, maar te glibberig om nu al een besluit te nemen, zei GroenLinks–woordvoerder Duyvendak. Van der Staaij (SGP) toonde zich blij met de rol van de havenbedrijven, maar voor hem is het een veelbelovende intentieverklaring, en nog niet een gerijpt einddocument.
De bewindsvrouw heeft lange tijd strijd geleverd met de Kamer over dit dossier. Twee weken geleden nog botsten ze hard en dreigde de Kamer met een motie, omdat Peijs wilde vasthouden aan ProRail als enige exploitant van de goederenlijn.