CDA wil Europees verbod op gevaarlijke vangrails
BRUSSEL (ANP) – Het CDA in het Europees Parlement wil een Europees verbod op vangrails die gevaarlijk zijn voor motorrijders. Bij de vangrails komen uitgegleden motorrijders soms tegen een steunpaal, met dodelijke verwondingen tot gevolg.
„De standaard vangrails zijn veilig voor auto’s, maar niet voor motorrijders. Daar wordt te weinig rekening mee gehouden”, stelde Europarlementslid Corien Wortmann (CDA) dinsdag. „Op gevaarlijke plekken moeten bestaande vangrails worden aangepast met extra elementen, om te voorkomen dat de motorrijders tegen de palen glijden. Bijvoorbeeld een aluminium plaat onder de vangrails helpt heel goed."Wortmann loopt daarmee vooruit op een conferentie die ze hierover woensdagavond houdt met de Europese motorrijdersorganisatie Fema, waarbij de Motorrijders Actie Groep (MAG) uit Nederland is aangesloten.
Wortmann is onthutst na het zien van beelden van botsproeven met motoren tegen vangrails. De gevaarlijkste vangrail bestaat uit kale staalkabels, de zogenaamde eiersnijder. Na protesten van motorrijders worden die in Nederland inmiddels verwijderd. Dat gebeurde nadat de Tweede Kamer in december een motie van LPF–er Max Hermans aannam.
De staalkabel–vangrails zijn nog te vinden in het buitenland, onder meer België. Wortmann: „Het gebruik van deze vangrails moet wat mij betreft in heel Europa worden verboden, zodat motorrijders ook in het buitenland beter beschermd worden bij ongelukken."
De CDA’ster ziet kansen nu Brussel een Europese wet op verkeersinfrastructuur gaat herzien. Wortmann rekent daarvoor op steun van andere partijen in het Europees Parlement.
De VVD–ster Jeanine Hennis–Plasschaert is het eens met het streven om Europese wegen veiliger te maken voor berijders van motoren. „Echter, om in een keer alle gevaarlijke vangrails in de EU te willen vervangen is een illusie. Denk eens aan de kosten. Beter is om er rekening mee te houden bij het plaatsen van nieuwe vangrails."
Op aandringen van LPF–Kamerlid Hermans zoekt de Nederlandse overheid inmiddels al naar gevaarlijke plekken van vangrails. Het LPF–Kamerlid: „Als motorrijders uitglijden kan zo’n vangrail snel ledematen amputeren. Vooral in bochten moeten daarom hulpstukken komen."