Binnenland

EU werkt aan veiliger truckstops

BRUSSEL (ANP) – De groeiende diefstallen uit vrachtwagens moeten worden aangepakt door meer bewaakte truckparkeerplaatsen. De Europese Commissie werkt aan twee á drie proefprojecten langs grote Europese routes, aldus de Brusselse topambtenaar Remi Mayet dinsdag bij een CDA–bijeenkomst hierover in het Europees Parlement.

18 April 2006 15:08Gewijzigd op 14 November 2020 03:40

Alleen al in Nederland kost diefstallen van ladingen en vrachtwagens rond de 500 miljoen euro per jaar, meldde Gerard Wesselink van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. De vervoersorganisatie EVO schatte de schade dinsdag op 160 miljoen euro.De proefprojecten beginnen in 2007. Ze zijn een voorstel van Europarlementslid Corien Wortmann–Kool (CDA) en haar liberale collega Liesbet Jensen uit Denemarken. Zij dwongen vorig jaar 5,5 miljoen euro subsidie af voor experimenten met bewaakte truckparkeerplaatsen in de Europese Unie.

Wortmann zegt dat de branche zit te springen om veilige parkeerplaatsen vanwege de sterk toenemende criminaliteit: „Op lokaal en nationaal niveau heeft dit vaak onvoldoende prioriteit, omdat het om internationaal transport gaat. Het belang is groot, want chauffeurs moeten tijdig kunnen stoppen en rusten voor een veilig verkeer."

Brussel komt na de proefprojecten niet met nieuwe regels of blijvende subsidiepotjes, meldde de ambtenaar van de Europese Commissie alvast. Bewaakte truckstops moeten zichzelf gaan terugverdienen, bijvoorbeeld door toegangskaartjes. Wel denkt de Europese Commissie aan een soort keurmerk. Een blauwe vlag zou de veilige parkeerplaatsen kunnen aanduiden.

Ondernemers reageerden teleurgesteld dat er niet meer EU–subsidie in aantocht is, zo bleek tijdens de bijeenkomst in Brussel. Veel percelen zijn te duur om te gebruiken als nachtelijke parkeerplaats, meldde onder meer het bedrijf Truck City dat enkele nieuwe overnachtingsplaatsen voor vrachtwagens gaat openen. Brancheorganisatie Transport Logistiek Nederland (TLN) herinnerde de Europese ambtenaar eraan dat het juist de overheid was die zich terugtrok uit dit soort toezicht.

VVD–Europarlementslid Jeanine Hennis–Plasschaert is geen groot voorstander van de grote proefprojecten. Ze ziet in de EU liever meerdere kleine bewaakte parkeerterreinen dan twee á drie grote. Ze hekelt ook het Nederlandse besluit om enkele parkeerterreinen te sluiten omdat ze onveilig zijn, zoals langs rijksweg A1 bij Markelo. „Volstrekt onduidelijk waarom niet is gekozen voor grondige aanpak van die terreinen."

Volgens de VVD’ster ontstaan daardoor elders gevaarlijke situaties. Chauffeurs stoppen nu op vluchtstroken, bij benzinestations, industrieterreinen of zelfs woonwijken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer