Deutsche Post en Wegener gaan strijd aan met TPG Post
Wegener en Deutsche Post openen gezamenlijk de aanval op de dominante positie van TPG Post op de Nederlandse postmarkt. Beide bedrijven willen binnen vijf jaar de belangrijkste concurrent zijn van TPG Post als het gaat om het bezorgen van geadresseerde post.
Deutsche Post en Wegener maakten hun plannen maandag bekend. Om hun ambities te realiseren, vormen beide bedrijven een joint-venture, dat naar hun eigen zeggen een landelijk dekkend netwerk voor fijnmazige geadresseerde postdistributie oplevert. Deutsche Post krijgt een meerderheidsbelang in het gezamenlijke bedrijf.
Ook op het gebied van ongeadresseerde post slaan Deutsche Post en Wegener de handen ineen. De Duitsers willen via de Nederlandse dochter Van Gend & Loos/Selectvracht een meerderheidsbelang in Wegener-dochter Interlanden. Interlanden (450 werknemers, 24.000 bezorgers, omzet 2001: 60 miljoen euro) is de Nederlandse marktleider voor de verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huiskranten. Het in Utrecht gevestigde Selektvracht heeft 5315 werknemers, inclusief bezorgers.
De plannen van Deutsche Post en Wegener hebben geen gevolgen voor de werkgelegendheid. Beide partners denken zelfs het aantal arbeidsplaatsen de komende jaren flink te kunnen uitbreiden.
Als gevolg van de ingezette liberalisering van de Europese postmarkt komt de positie van TPG Post steeds meer onder druk te staan. In april maakte Interlanden al duidelijk haast te maken met de plannen om post te gaan bezorgen. Daartoe wilde het destijds Secuur Verspreidorganisatie in Alkmaar overnemen.
Enkele maanden eerder meldde groothandel Van Tol zich al als mogelijk alternatief voor TPG Post. De Bodegraafse onderneming wil nog dit jaar via twee van zijn winkelformules (Troefmarkt, Fresh & Snackstores) landelijk brieven bezorgen.
Deutsche Post is met een omzet van 33,4 miljard euro de grootste postbesteller van Europa. Het concern werkt al jaren via een actieve overnamepolitiek aan een versterking van zijn (internationale) marktpositie.