Met de kruin tegen het canvas
Prachtig zijn de verhalen die autofabrikanten tijdens perspresentaties vertellen over het hoe en waarom van hun nieuwe modellen en welke jonge, bovenmodaal verdienende mannen en vrouwen ervoor gaan vallen. Mazda heeft het met de MX-5 een stuk gemakkelijker. De auto is al sinds 1989 een bewezen succes en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit met de nieuwste generatie niet zal worden geëvenaard.
Toch haalt ontwerper Yasushi Nakamuta er een stukje Japanse beeldspraak bij. Zo zou de nieuweling ontwikkeld zijn volgens het Jinba Ittaiconcept, een omschrijving voor het samengaan van paard en ruiter. Dat klinkt aanlokkelijk. Wie kan een plaats op de bok weerstaan?Het aanbod in roadsterland is beperkt. Natuurlijk zijn er genoeg onbetaalbare ”oben ohne”-modellen, maar zeg maar onder de 45.000 euro (de vroegere 100.000 gulden) is het dun gezaaid. Een roadster is namelijk iets anders dan een cabriolet. De laatste is veelal afgeleid van een bestaande dichte auto, terwijl de roadster op zichzelf staat, plaats biedt aan twee personen en zonder uitzondering laag van bouw is.
Kortom, een auto die je aantrekt, en dat heeft Mazda met de nieuwe MX-5 wederom goed begrepen. Er hoefde aan het beproefde concept ook helemaal niets structureel veranderd te worden. Toch is de auto van voor tot achter nieuw, iets groter dan voorheen, met een volledig andere bodemgroep, verhoogde veiligheid maar met behoud van zijn oorspronkelijke uitstraling.
Wie een MX-5 op het netvlies heeft, zal bij de nieuweling echt niet merk en type hoeven raden. De auto is langer en breder, maar door de grote wielen en nadrukkelijk aangezette spatborden toont de MX-5 zelfs compacter. Een belangrijk verschil is dat de breedte voor de inzittenden aanzienlijk is toegenomen, terwijl ook de lengte van het interieur groeide vanwege de langere wielbasis. De oorspronkelijke MX-5 had klaplampen, die bij de serieuze facelift van enkele jaren terug zijn verdwenen. Bij de nieuwste uitgave lijken de koplampunits stilistisch op de richtingaanwijzers van het eerste model. Ook de achterlichten hebben door vorm en indeling een vertrouwde uitstraling. En voor de puristen is het leuk te weten dat de ronde zijrichtingaanwijzers van de oer-MX-5 stammen.
Perfect passend
De instap is laag. Dat is wel even wennen, vooral bij een gesloten kap. Maar als men eenmaal tot zitniveau is neergedaald, groeit de waardering. Jammer alleen dat er in het interieur bijna geen kleur is gebruikt. Men zal het met zwart, donkergrijs en wat aluminium moeten doen. De zit is goed, al zou een zithoekverstelling de ondersteuning van de bovenbenen kunnen optimaliseren. De auto is groter geworden, maar de allerlangsten onder ons moeten meer tijd nemen voor een goede positie. Bovendien zit men dan bij gesloten dak snel met de kruin tegen het canvas.
Voor de meer modaal gevormden automobilisten is de MX-5 een perfect passend trainingspak dat iedere keer met plezier wordt aangetrokken. Het ontwerp is nergens overdreven, alles wat nodig is, is aanwezig, maar wordt niet met een hoop blingbling gepresenteerd.
Elektrische ruiten, geïntegreerde audio-installatie, elektrische spiegelverstelling, onopvallend zijn ze allemaal van de partij. Tussen en achter de stoelen zit een aantal handige, afsluitbare opbergvakken. Verder heeft de MX-5 een bagageruimte met een redelijke inhoud van 150 liter en dat blijft zo, ongeacht de stand van de kap. Als deze is gesloten, vormt de opbergruimte een handige plaats voor jassen.
De kap van de MX-5 blinkt uit in gebruiksvriendelijkheid. De ontgrendeling boven de voorruit gebeurt voortaan met een centraal geplaatste hendel. Daarna wordt de hele constructie in één handbeweging neergeklapt achter de stoelen. Even aandrukken en het genieten kan beginnen. Maar als er dan een donkere wolk verschijnt, kan de bestuurder vanaf zijn zitplaats vliegensvlug de kap weer sluiten. Wel even de ruiten omlaag, anders is het vergrendelen een ondoenlijke klus.
Gewoon doen
Direct achter de stoelen zitten twee veiligheidsbeugels met ertussen een klein kunststof roostertje, een zogenaamde windstop. Het is bijna niet te geloven hoe zo’n compact onderdeel de windstroom, die van achteren het inzittendencompartiment binnenkomt, kan beïnvloeden.
Mazda begint de MX-5 als 1,8 liter 16V, goed voor 126 pk. En daar kan ik heel kort over zijn. Een prima motor die goed presteert, met 1 op 11 voldoende zuinig is en alles uit het concept haalt wat er in zit. Immers, een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,4 seconden is meer dan voldoende. Op een allesbehalve hinderlijke manier zweept de compacte Mazda zijn bestuurder op tot lekker doorrijden en dan is het verstandig op ’s lands wegen de snelheidsmeter goed in de gaten te houden.
Het onderstel heeft rondom onafhankelijk opgehangen wielen en een demperafstemming die een prachtig compromis vormt tussen comfort en sportiviteit. Midden in de roos. De carrosserie van de MX-5 stond altijd al bekend vanwege zijn enorme torsiestijfheid en dat is bij de nieuwste generatie nog verder verbeterd. Hinderlijke trillingen in de stuurkolom komen niet voor en ook als de Dynamic Stability Control wordt uitgeschakeld, is het een ouderwets leuk en zeer voorspelbaar uitbrekende achterwielaandrijver, die eenvoudig met gas los of juist een beetje gas erbij en tegensturen weer in het gareel te krijgen is.
Ongelofelijk leuk, dit is nog autorijden in een pure vorm. Zal dus ook wel het nodige kosten? Valt mee: Mazda heeft de MX-5 bereikbaar gehouden. Want welke auto biedt voor 27.995 euro hetzelfde plezier? De uitvoeringen volgen elkaar met tussenstapjes van een paar duizend euro op. Maar met de basisversie is al helemaal niks mis.
Mazda MX-5 1.8 Executive
Waardering
- optimaal rijplezier tegen een bescheiden prijs, origineel gebleven
- interieur door kleurstelling wat eentonig
Techniek
Cilinderinhoud: 1798 cc; maximumvermogen: 93 kW/126 pk bij 6500 tpm; maximumkoppel 167 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,4 seconden; topsnelheid: 196 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3995 mm; breedte: 1720 mm; hoogte 1245 mm; wielbasis: 2330 mm: gewicht: 1055 kilogram; inhoud bagageruimte: 150 liter; brandstoftank: 50 liter; Mazda MX-5 1.8 Executive: 34.495 euro.
Alternatieven
Daihatsu Copen 1.3: 22.995 euro
De kleinste roadster van de markt met een prachtig variodak. Met geopende kap bijna geen bagageruimte. Door bescheiden afmetingen ook krap in het interieur. Nieuwe viercilinder rijdt uitstekend. Minder geschikt voor lange ritten.
Mini Cooper Cabrio: 26.590 euro
Plaats voor twee volwassenen plus twee wat kleinere personen. Goede uitstraling, leuke mogelijkheid het voorste deel van de kap als een soort schuifdak te openen. Rijdt uitstekend, maar het uiterlijk verdeelt de wereld in twee kampen: kopen of slopen.
Opel Tigra 1.8 Sport: 24.775 euro
Tweezitter op basis van de compacte Corsa met een fraai geconstrueerd variodak. De kunststof materialen in het interieur komen wat goedkoop over. Veel slimme opbergmogelijkheden voor bagage. Minder ”fun to drive” dan de Mazda MX-5.