Economie

Bébé-jou laat baby intiem badderen

STAPHORST - Generaties moeders vertroetelden hun baby in een teiltje. Bij de eerste plastic badjes ontbrak nog iedere vorm van poespas. Nu denkt marktleider Bébé-jou aan gemak voor de moeder en intimiteit voor de baby. En papa? Die komt met een Ferrarirood exemplaar en aluminium accenten ook aan zijn trekken.

Frank van de Beek
11 April 2006 09:38Gewijzigd op 14 November 2020 03:39
STAPHORST – Bébé-jou maakt van plastic korrels kunststof babyproducten zoals badjes, waskussens en luieremmers. Uitbesteden van de productie is niet aan de orde. „De techneut in Thailand is misschien goedkoper, maar de transportkosten doen dat verschi
STAPHORST – Bébé-jou maakt van plastic korrels kunststof babyproducten zoals badjes, waskussens en luieremmers. Uitbesteden van de productie is niet aan de orde. „De techneut in Thailand is misschien goedkoper, maar de transportkosten doen dat verschi

Baby’s wassen in een badje valt niet mee. Als vader van een tweejarig zoontje spreekt Maarten Adolf uit eigen ervaring. „Had ik net mijn zoontje vast, kwam ik tot de ontdekking dat de shampoo nog in de douche stond. Halverwege de badsessie controleren of de watertemperatuur niet te ver zakte, was helemaal onbegonnen werk.”De verkoopleider van Bébé-jou ging met deze privé-ervaringen zakelijk aan de slag. Het resultaat is een bad met ingebouwde zeepdispensers en thermometer. De naam van Zwitsal prijkt op de shampooflesjes. Adolf is trots op de samenwerking met „de autoriteit” op het gebied van babyverzorging. „We versterken elkaar.”

Het zogeheten thermobad trekt veel belangstelling, zelfs van vaders. „Tijdens de afgelopen negen-maanden-beurs liepen mannen direct op ons badje af. Het rode exemplaar met aluminium accenten ziet er gewoon racy uit. Het gaat niet alleen om het product, emotie speelt ook een rol. Een hebbedingetje mag zelfs iets meer kosten.”

Het nieuwste model -met alles erop en eraan- kost bijna 50 euro, de traditionele variant gaat voor ongeveer 20 euro over de toonbank.

Bébé-jou verkoopt meer dan alleen babybadjes. Het bedrijf maakt ook luieremmers, flesverwarmers, thermometers, waskussens, rammelaars en zuigflesjes. Ook voor de complete inrichting van een babykamer kunnen jonge ouders bij Bébé-jou terecht, al komen niet alle producten uit de eigen fabriek. „Toch blijft het bad voor ons het vertrekpunt.”

Op het gebied van kunststof babyproducten mag Bébé-jou zich marktleider noemen in de Benelux, Zwitserland en Oostenrijk. De producten staan echter ook in slaapkamers in Japan, Oekraïne of in de Verenigde Staten. Omzet- of afzetcijfers wil Adolf niet noemen. Informatie over nieuwe producten is eveneens „topgeheim.”

De geschiedenis van Bébé-jou begint in 1949 in Zwitserland. In twee decennia bouwt het concern een omvangrijk kantorennetwerk op. In de jaren zeventig treft een economische crisis het Zwitserse moederbedrijf. Omdat het Nederlandse filiaal gezond blijkt, stuurt de onderneming aan op afstoting van dit onderdeel. De ouders van Adolf kopen halverwege jaren tachtig de Nederlandse afdeling en bouwen die succesvol uit. „We runnen de tent met de hele familie. Twee andere broers zijn ook actief.”

Maarten Adolf is verantwoordelijk voor de marketing. De restanten van de Zwitserse glorie vormen nu een zusterorganisatie.

Sinds 1993 staat het pand van Bébé-jou in Staphorst, vlak naast de rijksweg A28. De keuze voor deze locatie is weloverwogen gemaakt. „Er heerst in dit dorp een no-nonsense mentaliteit, die past bij ons. Het ziekteverzuim is laag en de lokale overheid werkt goed mee.”

Aan het produceren van plastic babyartikelen komt veel handwerk te pas. Toch heeft de fabricage in Nederland plaats en niet in het Verre Oosten. „Een bewuste keuze”, legt Adolf uit. „De techneut in Thailand is misschien goedkoper, maar de transportkosten doen dat verschil teniet. Verder zijn onze grondstofkosten afhankelijk van de olieprijs. Die komt tot stand op een een wereldmarkt, daarvoor maakt het niet uit of je in Staphorst of in Thailand zit.”

De verkoopleider kan nog een argument noemen. „De babymarkt is een trendy nichemarkt. Niemand kan mij vertellen wanneer de huidige modekleuren limoen en turkoois verdwijnen. Door zelf te produceren, kunnen we tijdig omschakelen.”

Ten slotte merkt Adolf in de praktijk dat het moeilijk is om exact dezelfde kleuren te maken. „Producenten als BASF leveren ons plastic korrels. Kleine veranderingen in hun fabriek kunnen grote invloed hebben op kleur en glans. Het kost veel moeite om de hele productlijn dezelfde kleur te geven. Dat lukt ze in het Verre Oosten niet.”

Veel handwerk is inmiddels overgenomen door machines. „Vroeger stonden schilderessen aan een lange tafel. Zij schilderden met penselen een lieveheersbeestje of eendje op het bad.” Nu zorgt een apparaat voor zeehondjes of beertjes, afhankelijk van de smaak van afnemers. Duitsers bijvoorbeeld zijn dol op illustraties.

De decoraties ontwerpt Bébé-jou zelf. „De thema’s stralen geborgenheid uit. Daarom staan Mickey Mouse en Donald Duck niet op onze artikelen, die stripfiguren leggen de link met de boze buitenwereld. Onze producten moeten intiem zijn.”

Deze uitspraak lijkt in tegenspraak met het knalrode bad, dat weinig intimiteit uitstraalt. „Bij de keuze voor Ferrarirood denk je als ouder vooral aan jezelf. Dat is wel de praktijk.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer