Btw struikelblok bij vrije postmarkt
DEN HAAG (ANP) - Het postbedrijf TPG maakt zich terecht zorgen over het vrijmaken van de postmarkt in ons land. Dit staat in een rapport dat is geschreven in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Het kabinet behandelt vrijdag de nieuwe postwet, die het mogelijk maakt de Nederlandse markt volledig te openen voor vrije concurrentie.
Verwacht wordt dat vooral Engelse en Duitse bedrijven in Nederland aan de slag willen. De regimes over het betalen van btw door postbedrijven in de drie landen verschilt nogal. TPG dreigt daarmee in een nadelige positie te komen ten opzichte van Royal Mail en Deutsche Post.Minister Brinkhorst van Economische Zaken wil de wet op 1 april volgend jaar van kracht laten worden. Hij hanteert daarbij wel een zogeheten noodremprocedure. Duitsland en Engeland moeten eerst zorgen voor gelijke concurrentieverhoudingen.
„Als het btw-probleem niet wordt opgelost, zal een volledige liberalisering van de markt in feite betekenen dat Nederland zijn markt effectief openstelt voor 90 procent van de geadresseerde post, tegenover 60 procent in Duitsland en 50 procent in het Verenigd Koninkrijk”, aldus het rapport van Ecorys, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Het verschil in btw-heffing hangt vooral samen met de zogeheten universele dienstverlening, ofwel de verplichting aan een postbedrijf om iedereen tot in de verste uithoeken van post te voorzien. Dit deel van de postbezorging is vrij van btw, maar in Nederland geldt die plicht nu alleen nog maar voor gewone brieven tot 50 gram. In Duitsland en Engeland gaat die plicht, maar daarmee ook een alleenrecht op de bezorging, verder.
Volgens de Europese regels moeten alle EU-landen vanaf 2009 de grenzen openen voor concurrentie op de postmarkt. Engeland doet dat al sinds begin dit jaar en Duitsland is van plan dit in 2008 te doen. TPG heeft inmiddels een rechtszaak aangespannen tegen de Britse belastingdienst in verband met het niet vrijstellen van btw. Ook heeft TPG de kwestie rond het heffen van btw in Europa aanhangig gemaakt bij de Europese Commissie.
Volledige liberalisering in de Europese Unie moet leiden tot betere kwaliteit van de postdiensten, maar verwacht wordt dat de gewone consument daarvan weinig merkt. Vooral bedrijven die reclamefolders versturen en postorderbedrijven zullen er voordeel van hebben.
De werkgeversorganisatie VNO-NCW heeft in een brief aan Brinkhorst geschreven niet tegen een versnelde liberalisering te zijn, maar pleit ook voor gelijke monniken gelijke kappen bij internationale concurrentie. Zo is in Engeland volgens VNO-NCW het concurrentievoordeel als gevolg van de btw niet ongedaan gemaakt.