Economie

Kogelvrije deur in nieuwe Boeings van KLM

De tien nieuwe Boeings 777 die de KLM tussen 2003 en 2005 aan de vloot toevoegt, zijn voorzien van kogelvrije cockpitdeuren.

ANP
5 July 2002 19:19Gewijzigd op 13 November 2020 23:40

De deur is gemaakt volgens de nieuwste regels van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten.

Volgens richtlijnen van de Amerikaanse overheid moeten alle intercontinentale vliegtuigen vanaf 9 april volgend jaar de nieuwe cockpitdeuren hebben. Voor Europese bestemmingen is dat 1 november. Iedere luchtvaartmaatschappij dient zich eraan te houden.

Een woordvoerder zei vrijdag dat KLM voor de aanschaf en plaatsing van de deuren in de bestaande vloot 6 miljoen euro opzij heeft gelegd. Maar de maatschappij vindt dat maatregelen, gericht op beveiliging van publieke transportmiddelen, niet voor rekening moeten komen van de bedrijven zelf. Via de koepel van luchtvaartmaatschappijen staat dit vraagstuk inmiddels op de agenda van de Europese Commissie.

De cockpitdeur heeft tien lagen van onder andere kevlar en glasvezel. Voor het geval de luchtdruk in de cabine wegvalt, zijn twee panelen aangebracht waarlangs de luchtdruk in de cockpit zich aanpast aan die van de cabine. Ook voor de ophanging van de deur, de deurposten en de elektronische vergrendeling zijn regels opgesteld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer