Klant wil beloning van zijn verzekeringsadviseur kennen
DEN HAAG (ANP) – De discussie over de provisies die adviseurs in de verzekeringswereld ontvangen, heeft ook de belangstelling van klanten gewekt. Tweederde van de consumenten heeft interesse in de beloning die een tussenpersoon krijgt voor het sluiten van een verzekering. Twee jaar geleden toonde minder dan de helft belangstelling voor de provisies.
Dat blijkt uit de jaarlijkse Consumentenmonitor die het Verbond van Verzekeraars donderdag heeft gepubliceerd. Bijna de helft van alle consumenten schakelt een tussenpersoon in om een verzekering af te sluiten. Vooral mensen met een lagere of gemiddelde opleiding geven de voorkeur aan een adviseur. Hoger opgeleiden sluiten hun verzekering liever direct af bij de verzekeraar.De beloning die assurantietussenpersonen ontvangen van verzekeraars heeft de afgelopen jaren voor een flinke discussie gezorgd. De hamvraag was of tussenpersonen wel onafhankelijk advies geven aan hun klanten als zij bij de verkoop van het ene verzekeringsproduct een hogere vergoeding ontvangen dan bij de verkoop van een soortgelijk product van een andere verzekeraar.
Minister Zalm van Financiën heeft afgelopen jaar een akkoord gesloten met de financiële sector, waardoor adviseurs inzicht moeten gaan geven in de opbouw van hun beloning.
Het onderzoek van de verzekeringskoepel leert ook dat het gros van de consumenten nog altijd „financieel analfabeet" is en weinig trek heeft om daar iets aan te veranderen. De klant wil volgens de onderzoekers maar één ding: „Als er financiële problemen zijn, moet de verzekeraar deze wegnemen." Een groep hoog opgeleiden met een hoog inkomen vormt een uitzondering op de gedesinteresseerde klant. In deze groep valt 35 procent van de Nederlanders.
Als klanten onverwachts met verzekeringsrisico’s worden geconfronteerd, vinden ze dat een „onprettige verrassing", aldus de onderzoekers. Het imago van verzekeraars is daarvan volgens hen de dupe. Dat imago staat behoorlijk onder druk.
Vorig jaar stond nog 63 procent van de consumenten positief tegenover verzekeraars, afgezet tegen 80 procent in 2003. De verzekeraars noemen de onzekerheid rond het nieuwe ziektekostenstelsel en verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid als mogelijke oorzaak van de daling.