Economie

Ruzie tussen Kamer en Peijs over Betuwelijn

DEN HAAG - Minister Peijs van Verkeer ligt op ramkoers met de Tweede Kamer over de exploitatie van de Betuweroute. De bewindsvrouw vindt dat er „niks anders opzit” dan staatsbedrijf ProRail de goederenspoorlijn de eerste drie jaar te laten uitbaten. De Kamer wil dat niet.

Redactie politiek
5 April 2006 10:31Gewijzigd op 14 November 2020 03:37

De Kamer legde Peijs dinsdag in een fel debat het vuur na aan de schenen. Een groot deel van de oppositie wilde zelfs weten wat de bewindsvrouw doet als de Kamer tegen de zin van de minister in toch voor een andere uitbater kiest. Peijs wilde die vraag niet beantwoorden. Ze deed daarentegen haar uiterste best om nog eens uit te leggen waarom ProRail het exclusieve recht moet krijgen de Betuweroute te exploiteren.Spoorbeheerder ProRail is dé expert op het gebied van het spoorwegennet, betoogde Peijs. Dat bedrijf zou hoe dan ook bij de exploitatie betrokken moeten zijn. Omdat eerdere pogingen om andere bedrijven met ProRail te laten samenwerken, mislukten, „zit er niks anders op dan ProRail de exploitatie te geven”, aldus de minister.

De Kamer heeft echter van het Havenbedrijf Rotterdam begrepen dat die wel met ProRail wil samenwerken. Peijs had eerder van het bedrijf gehoord dat hij dat juist niet wilde. Onder druk van de Kamer gaat ze nu met de onderneming praten over haar bedoelingen.

De VVD, gesteund door veel andere partijen, wil dat ProRail de goederenspoorlijn vanaf 1 januari alleen in het begin exploiteert. In die beginperiode moet Peijs op zoek naar commerciële partijen, waaronder het Havenbedrijf Rotterdam, die vanaf 2008 samen met ProRail de lijn kunnen gaan uitbaten. De bewindsvrouw wil dat niet. Ze is wel bereid om op zoek te gaan naar commerciële partners voor ProRail, maar vindt dat het staatsbedrijf minstens drie jaar achtereen het alleenrecht op exploitatie moet krijgen. Dat schept duidelijkheid richting vervoerders, vindt ze.

Het debat tussen de Kamer en Peijs wordt binnenkort voortgezet. Tot die tijd blijft onduidelijk aan wie de exploitatie van de Betuweroute wordt gegund.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer