Akkoord over einde chloortreinen
Vanaf 2006 komt er een einde aan de omstreden transporten van chloor over het spoor. Akzo Nobel heeft vrijdag met de ministers Pronk (Milieu) en Jorritsma (Economische Zaken) een akkoord gesloten over verplaatsing van de chloorproductie van Hengelo naar Delfzijl.
In Hengelo vervallen 270 arbeidsplaatsen. In Delfzijl ontstaat werkgelegenheid voor 150 mensen. Akzo bouwt hier voor 130 miljoen euro een nieuwe fabriek voor de productie van 90.000 ton chloor. De overheid betaalt daarvan 57 miljoen euro. De Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) draagt in principe 30 miljoen euro bij. De overheidsbijdrage moet nog de goedkeuring krijgen van de Europese Commissie.
De onderhandelingen over de verplaatsing van de productie begonnen in het najaar van 2000 en sleepten zich sindsdien voort. Pronk kreeg recent van de Tweede Kamer de ruimte om ondanks zijn demissionaire status het chloorprobleem op te lossen.
Akzo breidt de capaciteit van zijn chloorfabriek in de Rotterdamse Botlek uit van 350.000 naar 500.000 ton per jaar. Hengelo produceerde 70.000 ton per jaar. Circa 20.000 ton daarvan ging elk jaar per -lange- trein ’s nachts naar Rotterdam langs drukbevolkte gebieden zoals Amersfoort. De afgelopen jaren waren de transporten al sterk verminderd. Maar het risico voor een fatale klap bleef met in zwarte scenario’s 5000 slachtoffers.
Een incidenteel transport kan eventueel nog, maar per jaar is dat niet meer dan 10.000 ton. Mocht Akzo zijn chlooractiviteiten aan een ander bedrijf verkopen, dan blijven de nu gemaakte afspraken gelden.
De vakbonden zetten zich schrap tegen gedwongen ontslagen en willen een goed sociaal plan. Akzo hoopt dat zoveel mogelijk werknemers uit Hengelo mee verhuizen naar Delfzijl. FNV Bondgenoten betreurt dat het samen met de OR bedachte alternatief is genegeerd. Dat ging ook uit van stoppen van de transporten, maar met behoud van Hengelo. De vakbond en de OR voelen zich ook door de provincie Overijssel bedrogen. „Die heeft een klimaat gecreëerd dat de chloorproductie wegmoest uit de stad.”
De provincie Overijssel is opgetogen over de verhuizing. Gedeputeerde P. Jansen betreurt het verlies van werkgelegenheid maar is tevreden over het verdwijnen van de risicovolle chloortransporten.
De provincie verleent Akzo in Hengelo een vergunning om tot 2006 de chloorfabriek door te laten draaien. Volgens Jansen wordt het verladen en opslaan van chloor aan strikte veiligheidsvoorschriften gebonden.
SP-Kamerlid Van Velzen stelt vast dat er tot 2006 nog veel mis kan gaan. „Bovendien zijn er inmiddels voor de meeste chloortoepassingen goede alternatieven”, stelt zij. Ook milieuorganisatie Greenpeace voert al jaren actie om Akzo tot onmiddellijk stoppen van de chloorproductie te brengen.
De gemeente Hengelo heeft gemengde gevoelens. „Het alternatieve plan van de OR en de vakbonden had onze steun, maar ik begrijp de nationale overwegingen”, zegt burgemeester Kerckhaert. Door de verplaatsing van de chlooractiviteiten kan er in Hengelo wel een nieuw bedrijventerrein komen. „We willen daar 5000 nieuwe arbeidsplaatsen creëren.”
De stichting Natuur en Milieu vindt het „onbegrijpelijk” dat Pronk nu productie van chloor toestaat aan de rand van het kwetsbare Waddengebied. De stichting zal de vergunningverlening mogelijk aanvechten.
Akzo Nobel bracht op dezelfde dag ook de sluiting van een zoutfabriek in het Duitse Stade naar buiten. Die gaat ten koste van 175 arbeidsplaatsen. In de Hengelose zoutfabriek verdwijnen ook nog eens ongeveer vijftig arbeidsplaatsen.