Kamer wil af van 80–kilometerzones
DEN HAAG - Een Kamermeerderheid van CDA, VVD en LPF wil per direct af van de 80-kilometerzones op de rijkswegen rond de grote steden nu opnieuw is gebleken dat de files in de zones enorm toenemen. Minister Peijs van Verkeer vindt het daarvoor echter nog te vroeg.
De Kamerleden Van Hijum (CDA), Hofstra (VVD) en Hermans (LPF) stelden maandag dat het doel van de zones niet is gehaald. De zones zijn niet alleen bedoeld om de luchtkwaliteit rond de grote steden te verbeteren, maar ook om de doorstroming van het verkeer te bespoedigen. Die laat echter te wensen over, bleek zondag uit cijfers van de Verkeers Informatie Dienst (VID). De filedruk in de 80-kilometerzones is in het eerste kwartaal van dit jaar met 28,8 procent gestegen, terwijl de filedruk op de rest van het wegennet met 19,2 procent toenam.De zones blijken mislukt, concludeert VVD-Kamerlid Hofstra. De files zijn niet afgenomen en ook de milieueffecten zijn volgens Hofstra „niet positief.” De VVD’er wil dat Peijs snel ingrijpt. „Het moet mogelijk zijn om binnen een paar dagen de maximumsnelheid te verhogen naar 100 kilometer per uur.” Er staan volgens de liberaal al genoeg files. „Laten we er niet kunstmatig meer bijmaken.”
Het CDA heeft ook genoeg van het experiment nu het erop lijkt dat de 80-kilometerzones extra fileleed veroorzaken. „Wij willen af van de zones waar ze aantoonbaar niet werken”, stelt CDA- Kamerlid Van Hijum. „Er is geen enkel perspectief op verbetering. Hoe langer we ermee wachten om de zones op te heffen, hoe meer files en hoe meer luchtvervuiling.”
Het pleidooi van de beide coalitiepartijen krijgt steun van de LPF. „De maatregel moet snel van tafel”, aldus LPF’er Hermans. Langer wachten heeft geen zin, vindt de fortuynist. „De automobilisten in de file wachten al lang genoeg.”
Minister Peijs is niet van plan de zones per direct af te schaffen, zoals de Kamer wil. Ze wil eerst het onderzoek afwachten dat Rijkswaterstaat momenteel laat doen naar de snelheidsbeperking op de snelwegen rond de grote steden. De resultaten van die studie komen pas volgende maand naar buiten. „De VID heeft alleen de verkeersgegevens”, zegt een woordvoerster van de bewindsvrouw. „In kaart moet nog worden gebracht hoe het staat met de luchtkwaliteit, waar het allemaal om is begonnen.” Daarnaast is een nadere analyse van de files nodig, vindt Peijs, omdat niet zeker is of die alleen worden veroorzaakt door de snelheidsverlaging.
GroenLinks-Kamerlid Duyvendak steunt de minister. De cijfers van de VID zeggen niets over de luchtkwaliteit rond de zones, stelt hij. Het pleidooi van CDA, VVD en LPF om de zones af te schaffen, noemt hij „heel voorbarig.” Bovendien blijkt de stijging van de filedruk mee te vallen als de files bij Den Haag buiten de berekening worden gelaten, weet de GroenLinkser. De toename in de zones is dan net zo hoog als elders.
Milieuorganisaties willen dat Peijs de 80-kilometerzones juist uitbreidt tot alle wegvakken langs alle grote steden. „Het gaat nu om relatief kleine stukjes, waardoor automobilisten geregeld op de rem staan”, aldus een woordvoerder van Milieudefensie. De Stichting Natuur en Milieu roept de bewindsvrouw ertoe op om niet te wijken voor de druk vanuit de Kamer.