Renault Espace blijft echte Grand Routier
Petje af voor Renault, dat niet alleen 22 jaar geleden met de eerste Europese ruimtewagen op de proppen kwam, maar het marktleiderschap al die tijd ook heeft weten vast te houden. Op een of andere manier weten ontwerpers en technici van het Franse merk in dit segment de concurrentie altijd een volle stap voor te blijven. En dat betekent dat een tussentijdse facelift voor de Espace beperkt kan blijven.
Het concept van de Espace is na al die jaren nog steeds actueel. Een opstelling met maximaal zeven stoelen, waarbij de achterste vijf exemplaren verstelbaar, omkeerbaar en uitneembaar zijn, daarmee worden klanten getrokken. Heeft de Espace eigenlijk wel een facelift nodig? Renault wil het model graag actueel en in de spotlights houden, vandaar.Het front heeft nog de meeste wijzigingen ondergaan. Het is wat vriendelijker geworden door de nieuwe voorbumper en de iets gewijzigde grille. De koplampen zijn helemaal anders van indeling. Ze maken gebruik van xenon, draaien in bochten mee en schijnen verder naarmate men harder rijdt. Aan de achterkant heeft de Espace andere lichtunits gekregen met helder glas. En met het noemen van de nieuwe wielen en twee carrosseriekleuren is de uiterlijke facelift behandeld.
En vanbinnen? Van hetzelfde laken een pak. Bekledingsstoffen, kleuren, kunststofmaterialen, het ziet er allemaal net even wat frisser uit. Uiteraard doet het nieuwe dvd-navigatiesysteem van Carminat zijn intrede, waardoor het dashboard iets is aangepast. Er is ook sprake van een nieuwe console tussen de stoelen, waarop de bedieningsunit is geplaatst. Het systeem werkt samen met de ingebouwde audio-installatie, heeft een Bluetoothvoorziening voor mobiele telefonie en kan met de stem worden bestuurd. Heel handig na een korte gewenningsperiode.
Houten strips
De Espace is er in vijf uitrustingsvarianten, die ieder hun eigen kleurstelling en bekledingsstoffen hebben. De Authentique is er alleen met de twee basismotoren en heeft een wat saaie, grijze bekleding. Vanaf de Expression is er de keuze uit zwart en beige, terwijl de enigszins sportief bedoelde Dynamique alleen een zwarte uitmonstering heeft. Aan de top staat de Initiale, onder meer standaard met Carminat, maar ook met fraaie lederen bekleding en veiligheidsgordels met een accentrandje. Bovendien heeft deze uitvoering houten strips op het dashboard.
Het belangrijkste nieuws van de Espace zit onder de motorkap: de nieuwe 2 liter common rail diesel. Deze zestienklepper, voorzien van een turbo met variabele geometrie voor een hoge trekkracht over een breed toerenbereik, wordt geleverd in twee vermogensvarianten en altijd standaard met een roetfilter. De piëzo-elektrische injectoren kennen vijf verschillende inspuitmomenten, die vooral afhangen van het toerental. Daarmee wordt uit de motor niet alleen een zo hoog mogelijk vermogen gehaald, maar ook een lage geluidsproductie en gunstig verbruik.
Aan de nieuwe motor hangt een eveneens nieuw ontwikkelde zesversnellingsbak. De klant kan kiezen uit 150 en 175 pk, waarbij zeker de laatste lekker krachtig overkomt. De auto sprint in 9,8 seconden naar 100 km/u en haalt meer dan 200 km/u als top. En dat bij een auto die minimaal 1750 kilo weegt. Alleen bij lage toerentallen en een koude motor is in de verte een dieselklop te horen. Daarna is de Espace heerlijk rustig en bewijst de auto zich als een uitermate comfortabele Grand Routier.
Bochtige trajecten
Doordat het onderstel van de huidige Espace in de richting van een lage personenauto is afgestemd, is het rijden op bochtige trajecten een koud kunstje. Al vinden sommigen de stuurbekrachtiging daarvoor iets te week.
De prijslijst van de vernieuwde Espace begint bij 34.650 euro voor de 2.0 16V Authentique. De 2.0 dCi 150 start als Expression bij 45.400 euro en voor 25 pk extra geldt een minimaal aanschafbedrag van 48.250 euro. Maar in dat geval krijgt de koper ook meteen uitrustingsniveau Dynamique.