Honderd procent startgarantie

Een lege accu levert vaak stress op. Zeker wanneer een afspraak wacht of het vliegtuig moet worden gehaald. De Battery Brain voorkomt dergelijke problemen. Het apparaatje bewaakt de accuspanning en schakelt zo nodig alle stroomvreters uit. Niet voor niets geeft de uitvinder honderd procent startgarantie.

31 March 2006 15:09Gewijzigd op 14 November 2020 03:37
De Battery Brain staat op de accu en meet elke twintig seconden de accuspanning. Daalt deze onder startniveau, dan blokkeert het apparaat alle stroomtoevoer van accu naar gebruikers. Foto Seagull Corp.
De Battery Brain staat op de accu en meet elke twintig seconden de accuspanning. Daalt deze onder startniveau, dan blokkeert het apparaat alle stroomtoevoer van accu naar gebruikers. Foto Seagull Corp.

Een eerste test na installatie van de Battery Brain verloopt goed. De autolampen staan aan, ruitenwissers zwaaien heen en weer en de cd-speler strooit kwistig met noten. Al na enkele minuten valt alles stil, want de Battery Brain vindt het welletjes. Langduriger stroomverbruik zou de startpositie van de auto in gevaar brengen. Met een druk op de afstandsbediening komt de boel weer tot leven en start de motor zonder problemen. Wanneer de cd-speler na een autorit even aan blijft staan, daalt plotseling de stilte. Ook nu kent de Battery Brain geen pardon.Het kastje meet elke twintig seconden de spanning in de accu. Elke nieuwe autoaccu bevat zo’n 12,8 volt. Zakt dit voltage om wat voor reden tot circa 11,9 volt, dan komt de Battery Brain in actie en schakelt alle stroomtoevoer van accu naar voertuig uit. Door de Battery Brain handmatig te resetten of de bijgeleverde afstandsbediening te gebruiken, komt het contact weer tot stand.

De montage van het kleine apparaat moet een makkie zijn. „In vijf minuten geïnstalleerd”, aldus de toelichting op www.batterybrain.nl. Dat gaat niet op voor iemand die enkel onder de motorkap duikt om het oliepeil bij te vullen of klemmen op een lege accu te plaatsen. Alleen al met het vinden van de juiste steeksleutels, het losdraaien van de moeren van de klemmen op de min- en pluspool van de accu en het overdenken van de juiste plek voor de Battery Brain is de genoemde tijd ruimschoots overschreden.

Het apparaat wordt op de pluspool vastgezet. Een eenvoudige handeling, maar daarna staat de wagen stil. De oorspronkelijke rode accukabels passen namelijk met geen mogelijkheid op de koperen schroef aan de achterkant van de Battery Brain. Het duurt even voordat doordringt dat het bijgeleverde losse stukje koper dezelfde vorm heeft als de polen op de accu. Probleem opgelost.

Vervolgens lijken de twee stugge pluskabels roet in het eten te gooien. Met een hoekje uit de verpakking is ook deze hobbel te nemen. Na al deze hersengymnastiek is het verbinden van de zwarte aardkabel van de Battery Brain naar de minpool van de accu een peulenschil.

Stroomvreters
Jaarlijks zijn er in ons land zo’n 400.000 gevallen van accupech. Met de komst van de Battery Brain kan dit aantal sterk verminderen. De Battery Brain is niet het eerste apparaat dat een lege accu probeert te voorkomen. Zo zijn er producten op de markt die bijvoorbeeld autolichten uitschakelen. Andere stroomgebruikers blijven dan echter lustig consumeren. De Battery Brain daarentegen houdt alle zichtbare en onzichtbare stroomvreters in de gaten en blokkeert zo nodig de hele handel, aldus Els Holweg. Samen met Siegfried van Maagdenburg startte ze vorig jaar Seagull Corp., het bedrijf waarmee ze de nieuwe vinding op het Europese continent aan de man wil brengen.

„De Amerikaan A. Levinas vond de Battery Brain enkele jaren geleden uit. Hij stond regelmatig met een lege accu, omdat hij vergat het kofferdeksel van zijn auto te sluiten. Aanvankelijk verkocht hij zijn uitvinding alleen via internet. Vrienden stimuleerden hem de Battery Brain wereldwijd te gaan marketen. Sinds juli heeft Levinas’ bedrijf Smart Energy Solutions een notering aan de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq”, weet Holweg.

Ze verkent momenteel de Europese markt. De Battery Brain is namelijk geschikt voor auto’s, campers, bussen, trucks en boten. „Het apparaatje is inmiddels in een aantal winkels verkrijgbaar, onder meer in watersportzaken en campershops. De adressen staan op onze website. We hebben met het inkoopbureau van de ANWB om de tafel gezeten, maar die organisatie heeft nog geen antwoord gegeven op onze vraag of wij de Battery Brain in zijn winkels mogen verkopen. De ANWB bestudeert het apparaatje nog.

Nee, mensen kopen geen kat in de zak. In Amerika werkt het apparaat naar volle tevredenheid. Ambulancediensten en de politie gebruiken het product daar volop. Het Europese CE-keurmerk is twee weken geleden afgegeven.”

Milieu
Het kost Holweg geen enkele moeite de voordelen van het product op te sommen. „Wanneer een accu voor de tweede keer leeg is, krijg je hem nooit meer op zijn oude niveau. Na een derde keer is het einde oefening en moet je een nieuwe kopen. De Battery Brain verlengt de levensduur van de accu en is daardoor goed voor het milieu.

Het apparaat voorkomt vervelende situaties. Ook mensen die roepen dat hun dat nooit overkomt, vergeten wel eens het lampje in het dashboardkastje uit te doen of sluiten de autodeur niet goed. Zelf stond ik vorig jaar met lege accu op vliegveld Zaventem bij Brussel. Moederziel alleen, ’s morgens om halfvijf. Ik had bij mijn vertrek naar Israël vergeten de binnenverlichting uit te doen.”

De Battery Brain met afstandsbediening kan ook vertragend werken bij diefstal. „Een dief zal eerst onder de motorkap moeten duiken om dit apparaat te resetten - als hij al weet dat de Battery Brain het starten blokkeert. Zo ken ik iemand die altijd met een busje vol audiovisuele apparatuur langs de weg zit. Als hij bij de benzinepomp gaat afrekenen, onderbreekt hij altijd de stroom. Uit angst dat zijn voertuig gestolen wordt.”

De Battery Brain heeft één nadeel. Wanneer hij in werking treedt, wordt bijvoorbeeld het geheugen van de autoradio gewist, is de klok van slag en werkt de alarminstallatie niet meer. Holweg: „Ook hieraan is gedacht. De Battery Brain is desgewenst te omzeilen via een zogeheten omloopdraad. Het daarop aangesloten apparaat wordt dan met rust gelaten door de Battery Brain. Dankzij deze bypass is het ook mogelijk om met een kapotte dynamo nog een tijdje door te rijden.”

Particulieren kunnen de Battery Brain bestellen via www.batterybrain.nl en via 040-2116707. Type1 (zonder afstandsbediening) kost 64,50 euro, type 3 (met afstandsbediening) 99,50 euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer