Moberg maakt ambitie met Ahold niet waar
AMSTERDAM (ANP) – Topman Anders Moberg van supermarktconcern Ahold was te ambitieus. Woensdag bij de presentatie van de resultaten over het jaar 2005 stelde het concern de omzet– en winstverwachting voor dit jaar naar beneden bij. „Ik heb geen moment overwogen om mijn ontslag aan te bieden", zei Moberg tijdens een toelichting op het resultaat.
Waar Ahold drie jaar geleden uitging van een jaarlijkse omzetgroei en brutowinstmarge van 5 procent voor de supermarktbedrijven, rekent het concern nu op een omzetgroei van 2,5 tot 3 procent. De winstmarge komt dan ergens tussen 4 en 4,5 procent uit.„De situatie en de omstandigheden waren in 2003 heel anders dan nu", aldus Moberg. Hij was de architect van het plan ’road to recovery’. „Ik wil het bijstellen van de verwachtingen dan ook geen mislukking noemen. We hebben niet gefaald. De organisatie heeft het goed gedaan. Ik denk ook dat we de eerder gestelde doelen moeten kunnen realiseren. We hebben alleen geen snelheid genoeg gehad". De bestuursvoorzitter wil niet spreken van een winstwaarschuwing.
Ahold heeft een bewogen jaar gehad. Niet alleen zag het bedrijf hevige concurrentie in de verschillende markten, maar ook werd voor 1,1 miljard dollar een schikking getroffen met beleggers die gedupeerd zijn door het boekhoudschandaal.
Over het hele jaar realiseerde het concern een omzet van 44,5 miljard euro, een daling met 0,3 procent ten opzichte van 2004. De nettowinst daalde van 898 miljoen euro naar 159 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat daalde met 73 procent tot 248 miljoen euro.
„De concurrentie en de bedrijfskostendruk zijn groter geweest dan verwacht en de omslag is bij bepaalde bedrijven langzamer geweest dan gepland", aldus Moberg. „De doelstellingen voor het Amerikaanse US Foodservice blijven ongewijzigd".
Dat bedrijf moet dit jaar een winstmarge van tenminste 1,7 procent halen. In het vierde kwartaal van 2005 maakte de Amerikaanse dochter een verlies van 9 miljoen dollar (7,5 miljoen euro) tegen een winst van 27 miljoen dollar (22,5 miljoen euro) in dezelfde periode van 2004. Het verlies kwam vooral door extra herstructureringslasten. US Foodservice levert voedingsmiddelen aan onafhankelijke restaurants, overheidsdiensten en horecabedrijven. Bij dit bedrijf werd tot 2003 voor bijna 1 miljard dollar gefraudeerd.
In Nederland deed Albert Heijn het goed. Het marktaandeel van de supermarktketen steeg met 0,9 procentpunt tot 26,8 procent. De supermarkt ontketende in 2003 een prijzenoorlog om klanten terug te winnen. Daartoe verlaagde de supermarkt de prijzen van duizenden artikelen.
Het bedrijfsresultaat van de zogenoemde ’Albert Heijn arena’, waarin ook de resultaten van drogisterij Etos en drankenhandel Gall