ProChrist trekt nog geen massa’s mensen
ELST (ANP) - De Europese evangelisatiecampagne ProChrist heeft nog geen massa’s Nederlanders bereikt, maar is wel een stimulans geweest voor evangelisatieprojecten in de toekomst. Die conclusie trok projectleider E. Zorn maandag na afloop van de achtdaagse campagne.
Voor het eerst deed de Duitse protestantse prediker Ulrich Parzany met zijn driejaarlijkse campagne ook Nederland aan. Het programma van acht avonden met muziek, theater en toespraken van Parzany vanuit de Olympiahal in München, was in Nederland op slechts drie locaties live via de satelliet te volgen.In Wierden lag het bezoekersaantal op de meeste avonden rond de 250 en zondag op de slotavond op 600. In Zwolle en Leiden trok het programma ongeveer vijftig bezoekers per avond. In heel Europa heeft de campagne volgens de organisatie op 1250 plekken in twintig landen 1,5 miljoen mensen bereikt.
Voor Zorn staat voorop dat het programma in Nederland ondanks de bescheiden bezoekersaantallen mensen heeft gemotiveerd om „iets met het geloof te gaan doen.” Ook heeft ProChrist kerkleden er volgens hem toe gebracht zich voor evangelisatie te gaan inzetten. Dat geeft Zorn hoop voor toekomstige evangelisatiecampagnes als Jesus House in 2007 en de volgende ProChrist in 2009.
De projectleider heeft in ieder geval geleerd dat werving per brief bij de kerken geen zin heeft. Zorn heeft vorig jaar 9000 brieven en later nog drie herinneringskaarten gestuurd om de kerken op ProChrist te attenderen. Daarop kreeg hij welgeteld zestien reacties. „Willen we de kerken in beweging krijgen, dan moeten we de mensen in de kerken die iets willen doen, direct aanspreken.”