Opnieuw tegenvaller voor NedCar
STUTTGART/BORN - De Nederlandse bonden zijn bezorgd over de werkgelegenheid bij NedCar, nu het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler zijn handen van het bedrijf aftrekt. Het concern is van plan de productie van de smart forfour in het Nederlandse Born volledig stop te zetten.
Dat heeft DaimlerChrysler zaterdag bekengemaakt. Het bedrijf wil zich volledig richten op de kleinere variant van het compacte autootje, de smart fortwo. Het concern denkt met smart op die manier betere resultaten te kunnen boeken. NedCar is een volledige dochter van het Japanse Mitsubishi Motors Corporation. Behalve de smart maakt het bedrijf de Mitsubishi Colt.Een woordvoerster van NedCar verklaarde zaterdag niet blij te zijn met het voornemen van DaimlerChrysler. Of het verdwijnen van de forfour gevolgen heeft voor de personeelssterkte van NedCar kon ze niet zeggen. Wel heeft Mitsubishi NedCar ervan verzekerd dat het Nederlandse bedrijf de Colt kan blijven maken. Bij NedCar in Born werken 3000 mensen.
Het voornemen van DaimlerChrysler is een flinke tegenvaller voor NedCar, dat vorig jaar veel minder auto’s produceerde dan was gepland en waar de afgelopen twee jaar al 1700 mensen van de loonlijst werden geschrapt. Er rolden in 2005 115.000 wagens van de band, terwijl het bedrijf had gemikt op 210.000. De woordvoerster sprak in dat verband van een „redelijk afkalvende lijn.”
De toekomst van NedCar hangt nu volledig af van wat Mitsubishi met het bedrijf in Born aan wil. Er bestaat in Born enige hoop dat er wel snel een opvolger komt voor de smart forfour, die in 2004 op de markt kwam. De productie van een tussentijds model was sowieso al een optie omdat de smart forfour niet goed liep. Op lange termijn moet er ook een opvolger komen voor de Mitsubishi Colt, die eveneens sinds 2004 wordt gemaakt en waarvan de „levenscyclus” over ongeveer drie jaar afloopt.
De bonden houden hun hart vast voor wat er bij NedCar gaat gebeuren. „We zijn nu volledig aangewezen op Mitsubishi”, aldus bestuurder Bert Keulen van De Unie. Verbaasd over het voornemen van DaimlerChrysler is hij overigens niet. FNV Bondgenoten voelt zich bedrogen. Smart had namelijk beloofd tot 2010 door te gaan met de forfour, aldus een verklaring.
Als de plannen van DaimlerChrysler met de smart definitief hun beslag krijgen, zal dat in elk geval wel in Duitsland banen kosten. Het Duits-Amerikaanse autoconcern verwacht dat er uiteindelijk 300 mensen op straat zullen komen te staan. Zij zijn nu werkzaam bij het kantoor van smart in Stuttgart. Door het afstoten van de smart forfour en de verdere reorganisatie van smart zal DaimlerChrysler een voorziening van ongeveer 1 miljard euro treffen.
Het Duits-Amerikaanse autoconcern zit al enige tijd in zijn maag met de smart. Officiële cijfers over de resultaten van het onderdeel zijn nooit naar buiten gebracht, maar met regelmaat duiken berichten op dat de smart verliesgevend is. Van de smart forfour zijn er tot nu toe ongeveer 100.000 verkocht. De concurrentie in dit segment is volgens een woordvoerder van DaimlerChrysler enorm. De originele en uniekere tweezits-smart kwam acht jaar geleden op de markt. Daarvan zijn er inmiddels 700.000 gemaakt.
Smart is binnen DaimlerChrysler weer onderdeel van de Mercedes Car Group, waar ook de Mercedes onder valt. Deze divisie kampt met tegenvallende resulaten. Onder de vorig jaar aangetreden bestuursvoorzitter Dieter Zetsche is bij deze divisie een reorganisatie in gang gezet die 8500 banen kost.