Nutricia daagt Kruidvat
DEN HAAG (ANP) - Babyvoedingproducent Nutricia vindt dat Kruidvat zich schuldig maakt aan valse concurrentie. In de nieuwe babyvoeding van Kruidvat zitten elementen waarop Nutricia de rechten zou hebben.
Nutricia eiste woensdag voor de rechtbank dat Kruidvat stopt met de verkoop ervan.De drogisterijketen zet de melkpoeders in de markt als een goedkoop en goed alternatief voor het dure A-merk. Daarbij wijst de keten op besparingen in de kosten voor buitendienst, reclame en verpakkingen. „Kruidvat vergeet hierbij te wijzen op het feit dat het geen hoge ontwikkelingskosten heeft gekend doordat het de vindingen van Nutricia overneemt”, aldus raadsman G. Kuipers van Nutricia.
„Nutricia wil alleen weten waar wij onze grondstoffen vandaan halen”, reageert P. Hendrick namens Kruidvat.
De drogisterijketen wil niet zeggen wie de ingrediënten levert. Kruidvat denkt dat Numico de leverancier dan onder druk zet om niet meer te leveren. „Zo’n leveringsstop geldt al voor de normale toeleveranciers in Nederland. Die leveren op grond van overeenkomsten met Numico niet meer aan derden.”
Kruidvat is niet de eerste waarmee Nutricia het aan de stok heeft. Eerder heeft het bedrijf Friesland Foods (Friso) aangesproken op het oneigenlijk gebruik van het octrooi van Nutricia. Daarop paste het zuivelbedrijf zijn receptuur aan.
Het rommelt al een tijdje in de markt voor zuigelingenvoeding. Eind vorig jaar verhoogde Nutricia de prijzen van babymelk met meer dan een kwart. Rond die tijd introduceerde Kruidvat zijn gewraakte producten. Andere spelers op de babyvoedingsmarkt zijn Friesland Foods, Nestlé en Abbot.