Daling nettowinst mediaconcern Bertelsmann
FRANKFURT (ANP) – Het Duitse mediaconcern Bertelsmann heeft door enkele bijzondere posten de nettowinst vorig jaar zien dalen van 1,17 naar 1,04 miljard euro. Het bedrijfsresultaat ging omhoog met bijna 13 procent naar 1,6 miljard euro. De omzet bedroeg 17,9 miljard euro, 5,1 procent meer dan in het voorgaande jaar.
Het hogere bedrijfsresultaat kwam onder meer voor rekening van de televisie–activiteiten van Bertelsmann. Daarnaast deed de uitgeverstak goede zaken met onder meer de verkoop van het laatste boek van John Grisham. Verder kwamen er nieuwe tijdschriften op de markt op het gebied van de automobielindustrie. Bertelsmann is onder meer eigenaar van de Amerikaanse uitgever Random House en het in Luxemburg gevestigde omroepbedrijf RTL.De directie liet zich tijdens de presentatie van de cijfers niet uit over een mogelijke beursgang. De Belgische investeringsmaatschappij GBL heeft een belang van 25 procent in het mediaconcern en wil die volgend jaar naar de beurs brengen. GBL verwierf het belang in 2001. Bertelsmann heeft een optie om het belang over te nemen.