Binnenland

Zeven nieuwe ecoducten voor de Veluwe

KOOTWIJK - „Wij hebben al zo veel van de natuur ingepikt, we mogen ook best wel een keer wat terugdoen.” Boswachter Hans Snel staat volledig achter de plannen van de provincie Gelderland om in vijf jaar zeven nieuwe ecoducten op de Veluwe aan te leggen.

22 March 2006 10:53Gewijzigd op 14 November 2020 03:35
In 2012 telt de Veluwe tien ecoducten. Naast de huidige wild passages bij Kootwijk, Woeste Hoeve en Terlet bouwt de provincie Gelderland zeven nieuwe ecoducten. Bron provincie Gelderland
In 2012 telt de Veluwe tien ecoducten. Naast de huidige wild passages bij Kootwijk, Woeste Hoeve en Terlet bouwt de provincie Gelderland zeven nieuwe ecoducten. Bron provincie Gelderland

Boven op het Harm van de Veenecoduct over de A1 bij Kootwijk is het opvallend rustig. Het geluid van de auto’s die onder de wildpassage doorrijden, is amper te horen. De herrie wordt geweerd door een grondwal met daarop een berkenhaag aan weerszijden van het ecoduct. De barrière houdt ’s avonds ook het lichtschijnsel van de auto’s tegen.Het 33 meter brede ecoduct is verder begroeid met wat heide- en graspollen. Vanuit de bosrand rukken enkele jonge dennetjes op richting de wildpassage. Ertussendoor loopt een wildwissel, een paadje dat het wild dagelijks gebruikt om het ecoduct over te steken. Ondanks de hard bevroren grond zijn er duidelijk sporen van reeën te zien.

„Het zijn vooral reeën en wilde zwijnen die gebruikmaken van deze wildpassage”, zegt boswachter Snel. „Edelherten steken hier slechts sporadisch over.” Toch worden in de ogen van buitenstaanders de ecoducten vooral aangelegd voor edelherten. Snel: „In het begin was dat zeker het geval. Het eerste ecoduct op de Veluwe over de A50 bij Terlet heette eerst cerviduct, naar de Latijnse naam van het edelhert, Cervus elaphus. Toen bleek dat ook veel andere dieren gebruikmaakten van de oversteekplaats is men het een ecoduct gaan noemen.”

Het succes van de drie huidige ecoducten op de Veluwe, Terlet, Woeste Hoeve en Kootwijk, heeft ervoor gezorgd dat er in snel tempo meer wildpassages komen. De provincie Gelderland, het ministerie van LNV, Rijkswaterstaat en ProRail bouwen er binnen vijf jaar zeven bij. In 2012 moeten dieren onbelemmerd van het ene natuurgebied naar het andere kunnen trekken.

De zeven nieuwe ecoducten worden heel anders ingericht dan de huidige wildpassages. Zo komen er op enkele bouwwerken poelen en vennetjes te liggen, zodat ook amfibieën verleid worden over te steken. Ringslangen, adders, hagedissen en padden vinden het nu eenmaal fijn om onderweg aan de waterkant te kunnen uitrusten. Andere passages krijgen bovenop juist veel hout, heide en gras, omstandigheden waarin dassen en marters zich in thuis voelen.

De kosten voor de zeven bouwwerken gaan in de tientallen miljoenen euro’s lopen. Projectleider B. Vreugdenhil wil geen precieze bedragen noemen omdat de provincie Gelderland volgend jaar een Europese aanbesteding wil uitschrijven. „De huidige ecoducten hebben allemaal zo’n 4 à 5 miljoen euro per stuk gekost.”

Als het project zo’n 30 miljoen euro gaat kosten, is dat niet te veel geld voor een paar duizend wildbewegingen per jaar? Boswachter Snel vindt van niet. „Wij hebben al zo veel van de natuur ingepikt, we mogen nu wel eens wat terugdoen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer