Dure olijfolie door teleurstellende oogst
ZALTBOMMEL/MADRID (ANP) - De grote vraag en een teleurstellende oogst van olijven leiden ertoe dat de prijs van olijfolie flink stijgt.
De belangenclub voor olijfolie International Olive Oil Council (IOOC) voorspelt een productie die dit seizoen bijna 14 procent kleiner is dan in de periode 2004-2005. De belangrijkste producenten zitten in Spanje en Italië.In Nederland zijn de gevolgen vooral te zien in de speciaalzaken, waar een flesje olijfolie minstens 10 procent duurder werd. In de supermarkten kwam de prijs door de felle concurrentiestrijd het afgelopen jaar nauwelijks in beweging. Volgens marktonderzoekbureau IRI Nederland verkopen Nederlandse supers jaarlijks voor 41 miljoen euro aan olijfolie. De vraag naar dat product stijgt al jaren.
Volgens Carbonell, een van de grote aanbieders in Nederland, verbruikt Nederland jaarlijks 8000 ton, waarvan circa 60 procent via de supermarkten. Carbonell zag de prijs van de grondstof op het hoogtepunt enkele maanden geleden met ruim 80 procent stijgen. Omdat er kosten voor vervoer, bewerking, inflatie en de glazen verpakkingen bijkomen, was de uiteindelijke stijging een stuk minder groot.
„Het is op dit moment een moeilijke markt”, aldus C. van der Ende van Carbonell. „We kunnen de verkoopprijs door de prijzenoorlog in de supermarktwereld niet verhogen.” Unilever (Bertolli) laat de kosten voor de consument ongemoeid. „Wij berekenen de gestegen prijzen niet door aan de consument”, aldus M. Bijl van Unilever. „Vooralsnog zie ik dat ook niet gebeuren.”
Daarom wil Carbonell ook niet mee. „Als wij wel meer geld vragen voor onze producten, bemoeilijkt dat onze marktpositie. Nu leveren wij in, evenals de supermarkten, zodat consumenten niet meer hoeven betalen.”
Supermarktketen Albert Heijn bevestigt de ontwikkeling in de markt. „De prijzen stijgen sinds begin vorig jaar”, aldus J. Mes van de supermarktorganisatie. „Maar uiteindelijk bepalen wij zelf onze eigen verkoopprijs.”
Brauer Special Food Import levert vooral aan speciaalzaken. Volgens een woordvoerder van het bedrijf resulteert de grote vraag in prijsstijgingen van vaak meer dan 10 procent. „Wij denken dat het voorlopig ook zo blijft, omdat het een product is dat steeds meer aan populariteit wint.”
Het olijfolieseizoen loopt tot begin april. Dat de oogst tegenvalt, komt door het weer. Er is weinig regen gevallen. Volgens Van der Ende van Carbonell heeft het de afgelopen weken in Spanje behoorlijk geregend. „Als de bloesem zich in mei goed zet, krijgen we een goede oogst. Dan kunnen we ook zien hoe de oogst zich ontwikkelt.”
Een eerste prijsverlaging van grondstoffen kan zich dan in juni voordoen en een tweede in september. Van der Ende: „Ik denk niet dat consumenten in de supermarkt daar iets van merken, want wat we nu hebben ingeleverd, willen we natuurlijk ook weer terugverdienen.”