Economie

Sparen voor rente én een hobbelpaard

Elke euro spaarrente levert bij de Postbank tegenwoordig ook honderd gratis Rentepunten op. Ter waarde van een euro en te besteden aan hobbelpaarden, horloges of handdoekensets.

17 March 2006 20:21Gewijzigd op 14 November 2020 03:34
…Postbankcadeaus…
…Postbankcadeaus…

De actie loopt inmiddels een paar weken en de respons is „heel erg goed”, vertelt Postbankwoordvoerder Mark Beers. „We hebben al meer dan 10.000 bestellingen binnen drie weken.”Het systeem werkt eenvoudig. Wie bijvoorbeeld 100 euro aan spaarrente heeft opgebouwd, krijgt er 10.000 Rentepunten bij. Gratis en voor niets. En die zijn weer goed voor 100 euro. „In feite verdubbelen we de waarde van de rente”, aldus Beers. In de Voordeelwinkel van de Postbank kan de klant vervolgens cadeaus uitzoeken, waarbij de helft van de waarde contant moet worden afgerekend en de andere helft met Rentepunten. Voorbeeld: wie zijn oog laat vallen op de Philishave Smart Touch XL (adviesprijs 289,00 euro) betaalt 144,50 euro (de helft van de adviesprijs) plus 14.450 Rentepunten.

Adviesprijzen liggen doorgaans aan de hoge kant.

Beers: „Dat klopt. Maar we checken dat goed. Als mensen via onze winkel spullen aanschaffen, moeten ze ook echt goedkoper uit zijn.” In het geval van het scheerapparaat is dat niet zo, leert een snelle prijsvergelijking op www.kieskeurig.nl. De goedkoopste Philishave Smart Touch XL ligt daar voor net boven de 230 euro (inclusief verzendkosten) op de plank. Maar, en dat moet gezegd, betalen met Rentepunten is er dan niet bij.

De Voordeelwinkel van de Postbank biedt een behoorlijke diversiteit aan producten: onder meer elektronica, vouchers voor vakanties, keukenapparatuur, sieraden en speelgoed.

Het initiatief bestaat nog maar kort, en dan al 10.000 bestellingen?
Beers: „We hebben direct al tientallen miljoenen Rentepunten aan onze spaarders weggegeven, want het systeem werkt met terugwerkende kracht vanaf augustus. En we bieden concurrerende spaarrentes, zodat de mensen geen koekje van eigen deeg krijgen. De Rentepunten zijn helemaal extra.”

Punten sparen is helemaal van deze tijd, zeggen ze bij de Postbank. „Het gaat een stuk gemakkelijker dan het zegeltjes plakken bij Shell vroeger. De punten worden automatisch bijgeschreven en de klant kan producten via de website (www.postbank.nl) of telefonisch bestellen.”

Over het doel van de actie doen ze bij de Postbank niet geheimzinnig. „We willen het spaargeld van onze klanten langer vasthouden én we willen nieuw spaargeld aantrekken.”

Lukt dat laatste een beetje?

„Dat is nog moeilijk te zeggen. We hebben 7,5 miljoen klanten, van wie er 2,5 tot 3 miljoen een spaarrekening hebben. De Rentepuntenactie is een instrument dat we langdurig willen inzetten.” Tot nu toe zijn vaste klanten per brief geïnformeerd over het initiatief. Grotere publieksacties via de media volgen binnenkort.

Ondertussen doen inventieve Postbankspaarders al driftig zaken op de bekende tweedehandswebsites. „Postbank kortingsbonnen Sunweb of Center Parcs aangeboden omdat wij er te veel van hebben”, schrijft een familie uit Sneek. Normaal 200 euro. Nu voor 150 euro. En verkregen voor 100 euro. De winst kan op de spaarrekening.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer