Goede paasdagen voor supermarkten
AMSTERDAM (ANP) – De Nederlandse supermarkten gaan goede paasdagen tegemoet. De omzet zal in de paasweek met 3,9 procent stijgen tot 610 miljoen euro, mede doordat Pasen gunstiger valt. Dat is de verwachting van onderzoeksbureau GfK.
Dit jaar valt Pasen in week 15. In 2005 waren de feestdagen al in week 12. Zo vroeg in het jaar zit de paasstemming er minder goed in, aldus marktonderzoeker Joop Holla van GfK.Holla gelooft niet dat H5N1 veel roet in het eten zal gooien. Tot nog toe is in Nederland deze gevaarlijke variant van de vogelgriep niet geconstateerd. Dit soort incidenten hebben in het buitenland veel meer effect, volgens de onderzoeker. Nederlanders zijn vaak rustiger. „Eén dooie zwaan zal Pasen niet bederven".
De supermarkten hebben dit jaar tot dusver meer omgezet dan vorig jaar. Tot en met week 10 groeide de omzet met 2,4 procent tot 5,01 miljard euro. Dat komt deels doordat consumenten weer meer uitgeven. Ook zijn enkele A–merken zoals Coca–Cola en Heineken duurder geworden.
Volgens Holla letten consumenten dit jaar minder op de prijs en meer op een goede versafdeling. Een ruime keuze vinden consumenten ook weer belangrijker.