Consument schrikt van koersverlies
DEN HAAG (ANP) - Consumenten in Nederland reageren veel heftiger op dalingen van beurskoersen dan op vergelijkbare stijgingen.
Voor elke euro koersverlies op de aandelenportefeuille nemen de besparingen met 20 cent toe en vermindert de consumptie. Een koerswinst leidt tot 8 cent minder besparingen. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerde studie van het Centraal Planbureau en De Nederlandsche Bank.De aanleiding voor het onderzoek was de teleurstellende consumptie in de periode van 2001 tot 2005. In die jaren steeg het verbruik met minder dan 0,5 procent per jaar.
Vooral koersverliezen op aandelen leidden tot extra besparingen. Zo moest het geslonken vermogen weer op peil worden gebracht. Dit drukte de consumptie in de eerste jaren van de nieuwe eeuw aanzienlijk. Op koerswinsten reageren huishoudens terughoudender. Die gebruiken ze als appeltje voor de dorst.
Alles bij elkaar blijken mensen vooral voorzichtig te reageren. Niet alleen voor aandelenkoersen maar ook voor huizenprijzen vinden de onderzoekers een sterker effect van prijsdalingen op de besparingen dan van prijsstijgingen.