Economie

Slimme auto maakt rijden veiliger en comfortabeler

DELFT (ANP) – Rijkswaterstaat heeft twintig auto’s voorzien van apparatuur waarmee de wagen binnen de belijning van de weg blijft. Bovendien zorgt ze voor voldoende afstand tot de voorganger. Het experiment met de ‘slimme auto’ maakt deel uit van het innovatieprogramma ’Wegen naar de Toekomst’, zei woordvoerder G. Boortsma dinsdag.

14 March 2006 19:39Gewijzigd op 14 November 2020 03:33

Zogenoemde rijtaakondersteunende systemen moeten de automobilist helpen comfortabeler en vooral veiliger te rijden. Tijdens de proef, die tot juli duurt, wordt bovendien in de gaten gehouden wat de technische snufjes kunnen betekenen voor de uitstoot van schadelijke stoffen, het brandstofverbruik en de doorstroming van het verkeer.Vorige maand kwam de Europese Commissie met een plan om de invoering van veiligheidssnufjes in auto’s te versnellen omdat het volgens Brussel allemaal te lang gaat duren. Eurocommissaris Reding (Informatiemaatschappij) denkt dat mensen pas zo’n nieuwe auto aanschaffen als ook voor hen de voordelen duidelijk zijn. Ze wil dat de nieuwe technieken op termijn in alle Europese auto’s worden ingebouwd.

Aan Boortsma, zelf testrijder, zal het niet liggen. „De hele wereld kijkt naar ons. Er is belangstelling vanuit onder meer Japan en de Verenigde Staten." Het grootste voordeel van de Advanced Cruise Control (ACC) en de Lane Departure Warning Assistant (LDWA) is volgens hem de verkeersveiligheid.

„De auto mindert automatisch snelheid als je een file nadert. En wanneer de bestuurder bijvoorbeeld van rijstrook verandert zonder richting aan te geven, waarschuwt het systeem met een rumble–geluid dat je ook hoort als je over belijning met reliëf rijdt. Je hoort het geluid zelfs van links of rechts komen en het volume is te regelen."

Hij sluit niet uit dat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) de rijlessen gaat aanpassen opdat nieuwe bestuurders direct met de systemen leren om te gaan. „Tijdens de proef is de apparatuur zo ingesteld dat die pas werkt bij snelheden boven de 50 kilometer per uur, dus op snelwegen en provinciale wegen." Bij een noodstop zou het geavanceerde systeem volgens hem in principe de airbag voor moeten zijn. „Maar de automobilist moet altijd blijven opletten, het zijn nu eenmaal niet meer dan handige hulpmiddelen."

In de Nissan Primera, de Volkswagen Passat en bepaalde types van BMW en Mercedes worden ACC en LDWA overigens al ingebouwd. Rijkswaterstaat noemt de nieuwe manier van informatievoorziening (op maat in de auto in plaats van algemeen op en langs de weg) ’veelbelovend’. De eerste resultaten van het experiment worden in oktober verwacht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer