Nieuwe NRC-krant is „groenrechts”
ROTTERDAM (ANP) - Groenrechts. Zo omschrijft uitgever W. Makkinga van de nieuwe NRC-krant nrc.next de plaats van het ochtenddagblad in het politieke spectrum. Vanaf dinsdag verschijnt de krant op werkdagen.
Met zijn kwalificatie hoopt Makkinga duidelijk te maken dat nrc.next politiek onafhankelijk is. „Onze doelgroep zal zich minder gelegen laten liggen aan partijpolitiek. De krant zal maatschappelijk betrokken zijn en liberaal.”Behalve voor middagkrant NRC Handelsblad kunnen lezers voortaan ook in de ochtend kiezen voor een NRC-uitgave. Het nieuwe landelijke ochtendblad verschijnt op het kleinere tabloidformaat en kent een introductieprijs van 50 cent. Daarna gaat de uitgave 1 euro kosten. Uit onderzoek blijkt dat de potentiële doelgroep het geld daarvoor overheeft, maar in de ochtend zal nrc.next toch stevige concurrentie ondervinden van de gratis kranten Metro en Sp!ts.
Voor die concurrentie is Makkinga niet heel erg bang. „De gratis kranten zitten best goed in elkaar, maar die kun je in vijf minuten uit hebben. Wij zijn er voor mensen die meer willen weten, voor mensen die ruim twintig minuten willen steken in het lezen van onze krant. Als ze dat doen, kunnen ze zeker 70 tot 80 procent van de informatie uit nrc.next tot zich nemen.” Verder mikt de nieuwe krant vooral op abonnees en wordt het accent minder op losse verkoop gelegd.
In de aanloop naar de nieuwe uitgave maakte krantenconcern PCM, waartoe ook NRC behoort, weinig reclame voor next. „Toch hebben zich via een speciale site al 3000 abonnees aangemeld. Uiteindelijk hopen we dit jaar op een oplage van 45.000 uit te komen. De doelstelling is om binnen drie jaar 80.000 betalende lezers te hebben.”
Lezers tot veertig jaar vormen de kerndoelgroep van nrc.next. „Maar we maken hem voor iedereen die op een andere manier met een krant wil omgaan”, analyseert Makkinga. „De nieuwsfunctie van kranten wordt steeds minder, maar het leveren van achtergronden valt wel in de smaak. Met next willen we een nieuwe generatie mediagebruikers aanboren. Mensen die heel toekomstgericht denken en misschien niet direct geïnteresseerd zijn in macro-economische ontwikkelingen, maar wel willen weten wat een goed moment is om een huis te kopen.”
Het aanboren van een extra doelgroep is extra noodzakelijk omdat NRC wil voorkomen dat lezers van de middagkrant overstappen naar next. Volgens chef-redacteur H. Nijenhuis ligt dat echter wel in de lijn der verwachting. „Mijn grootste angst is dat next te succesvol en groot wordt, dat de bestaande middagkrant er last van krijgt. Maar de boven ons gestelden moeten dan maar beslissen hoe het dan verder gaat. Mijn streven is dat de NRC-nieuwsorganisatie blijft bestaan, of dat nu in de vorm is van deze nieuwe krant of bijvoorbeeld in de vorm van NRC-tv.”