Wagon moet Alfa 159 bekendheid geven
Nederland is en blijft een typisch stationwagonland, ondanks dat er andere autotypes in zwang raken. Vooral in de zakelijk veel gereden hogere middenklasse hebben stationwagons vaak een hoger marktaandeel dan de meer traditionele sedan. Zo ook bij de Alfa 156, waarvan er zes van de tien als Sportwagon werden gekocht. De importeur ziet het aandeel bij de nieuwe 159 Sportwagon zelfs naar de 70 procent stijgen.
De 159 heeft wat extra aandacht beslist nodig. Eind vorig jaar werd de sedan op de markt gebracht, maar dat viel vrijwel samen met de wisseling van importeur. Alfa kan het zich nu niet veroorloven ook de Sportwagon geruisloos te laten aantreden.De Italiaan behoort tot de categorie ”lifestylewagons” en daarbij is doorgaans de vormgeving belangrijker dan het volume. Wat uitstraling betreft, heeft ontwerper Giugiaro zijn taak goed volbracht. De auto heeft een sportieve elegantie, zonder dat het merk ineens andere wegen bewandelt. De daklijn loopt wat naar achteren af, waardoor de hoogte van de klep iets wordt beperkt. Bij de 156 Sportwagon werd dat gecompenseerd door het scharnierpunt ver in het dak te leggen, maar bij de 159 is dat niet het geval. De auto is in alle richtingen groter dan zijn voorganger en dat heeft uiteraard positieve gevolgen voor de bagagemogelijkheden. In standaardopstelling is er 445 liter beschikbaar en dat betekent een toename van 40 liter ten opzichte van de sedan en 85 liter meer dan de 156. Na het neerklappen van de achterbank (in ongelijke delen) is 1235 liter het eindresultaat. Dat is allesbehalve baanbrekend als men puur voor het volume gaat.
Vijf kleurstellingen
Alfa Romeo ontwikkelde vier modellen in één keer, de 159 en deze Sportwagon, maar ook de Brera Coupé en de recent in Genève getoonde nieuwe Spider. Al deze auto’s hebben een aanzienlijk toegenomen stijfheid van de carrosserie. Daarmee worden onder meer trillingen teruggedrongen, wat weer zijn weerslag heeft op het comfort. Om nog maar niet te spreken van het positieve effect op de veiligheid. Het gewichtsverschil tussen sedan en de wagon bedraagt slechts 40 kilogram.
Het leveringsprogramma van de 159 Sportwagon loopt volledig in de pas met de sedan. Dat betekent twaalf lakkleuren, drie uitrustingsvarianten en vijf verschillende kleurstellingen voor het interieur. Uiteraard is er dan ook nog een flinke serie motoren verkrijgbaar.
Diesels nemen het overgrote deel voor hun rekening. Als pionier op dit vlak heeft Alfa natuurlijk state-of-the-arttechnieken in overigens bekende motoren. De 1,9 liter 4 cilinder JTD is er met 8 en met 16 kleppen en dat levert een vermogen op van respectievelijk 120 en 150 pk. Wie dat niet genoeg vindt, kan zich wenden tot de 2.4 JTD, een 5 cilinder die maar liefst 200 pk produceert. Alle diesels hebben standaard een roetfilter.
Lagere prijzen
Onze kennismaking betrof de 2.2 JTS, een nieuwe direct ingespoten benzinemotor die met 165 pk meer dan voldoende is toegerust voor vlotte prestaties. De handgeschakelde zesbak kent een fijne bediening en het onderstel levert een goed compromis tussen sportief rijden bij hoge snelheden en een goed comfort op oneffenheden. Verder heeft de 159 fijne stoelen die goed aansluiten, zonder overdreven hard te zijn. Benzinerijders kunnen overigens ook al beschikken over een 1.8 Twin Sparkmotor en een 1,9 liter JTS, terwijl de 6 cilinder 3,2 liter aan de top staat.
Alfa verkoopt de 159 Sportwagon vanaf 29.850 euro en zit daarmee keurig in het segment. Bovendien is het goed nieuws dat de prijzen van de sedan allemaal met 1000 euro zijn verlaagd. De koper moet daarvoor wel drie jaar gratis onderhoud inleveren. Vooral leasemaatschappijen zaten toch niet op dit ’aanbod’ te wachten. Fijn ook voor de zakelijke rijder die op deze manier minder bijtelling krijgt.