„Administratieve chaos in de zorg”
AMSTERDAM (ANP) – Er is sprake van administratieve chaos in de zorg. Dat zei M. Dutree van onderzoeksinstituut Prismant donderdag tijdens een congres in Amsterdam.
Verzekeraars hebben 75 miljoen euro aan reclame uitgegeven en er zijn veel meer mensen overgestapt dan verwacht. Verzekeraars hadden rekening gehouden met 800.000 overstappers, maar het zijn er ongeveer twee miljoen, zei Dutree. Veel mensen hebben hun polis nog niet binnen en het is soms moeilijk om verzekeraars te bereiken.Zorgverzekeraars Nederland spreekt het woord chaos ernstig tegen. Iedereen is verzekerd, benadrukte directeur M. Bontje van ZN. Volgens hem hebben ook de overstappers binnen een paar weken hun polis in huis. De megaoperatie heeft tot veel extra werk geleid. Hij erkende dat hier en daar verzekerden te laat of onvoldoende zijn bediend.
Bontje beklaagde zich op de bijeenkomst over „privacyfundamentalisme", dat er voor zorgt dat verzekeraars niet in staat zijn om de doktersrekening te controleren. ZN had hier een protocol over opgesteld met artsenorganisatie KNMG. Maar nu liggen organisaties als GGZ Nederland, verpleeghuiskoepel Arcares en thuiszorgorganisatie Z–org dwars, zei de directeur.
Bovendien moet de politiek een einde maken aan het verplicht betalen van marktprijzen aan artsen of ziekenhuizen waar verzekeraars geen contract mee hebben, vindt Bontje. „De vrije artsenkeuze is een taboe waar nog niet over gesproken mag worden. Maar de politiek moet een keuze maken". Zorgverzekeraars zijn niet meer verplicht om met elke huisarts of andere zorgaanbieder een contract te sluiten. De Tweede Kamer wil dat zij selectief zorg inkopen en bijvoorbeeld slechte of dure ziekenhuizen geen contract meer geven.
Maar tegelijkertijd heeft de politiek besloten dat er vrije artsenkeuze moet zijn. Om dat te garanderen moet de verzekeraar ook de rekening betalen als een verzekerde naar een arts stapt die geen contract heeft gesloten. Dat bijt elkaar, stelde Bontje. „De politiek moet kiezen: of verzekeraars onderscheiden zich bij het inkopen van zorg, of ze houden zich alleen bezig met de hoogte van de premie en het werven van klanten".