Supermarktoorlog raakt Grolsch
ENSCHEDE (ANP) - De supermarktoorlog heeft Grolsch niet onberoerd gelaten. In het afgelopen jaar daalde de nettowinst van de bierbrouwer van 20,6 miljoen euro in 2004 tot 18 miljoen euro. De omzet nam af van 314,8 miljoen euro tot 312,3 miljoen.
Dat heeft de onderneming woensdag bekendgemaakt. Grolsch liet tevens weten dat de exclusieve importovereenkomst met Anheuser-Busch al in april van start gaat. Dat is mogelijk doordat de huidige distributiepartner USB al akkoord is gegaan met de beëindiging van het contract. Oorspronkelijk zou de Amerikaanse biergigant Anheuser, bekend van het merk Budweiser, pas vanaf januari 2007 Grolschbier importeren in de Verenigde Staten.Grolsch kan de nieuwe overeenkomst goed gebruiken. De brouwer verkocht in het voorbije jaar minder bier. Het aantal afgezette hectoliters bier daalde van 3,4 miljoen tot 3,3 miljoen. De helft daarvan werd in Nederland geconsumeerd. Op de thuismarkt leed de bierverkoop onder de supermarktoorlog. Hierdoor verloor Grolsch enig marktaandeel in het supermarktkanaal. Via de horea werd wel meer bier verkocht.
De Nederlandse consument drinkt al jaren minder bier, ook in 2005. De biermarkt liet een krimp zien van 1,5 tot 2 procent. Om de daling het hoofd te bieden, heeft Grolsch nieuwe bieren geïntroduceerd, zoals Premium Blond en Premium Weizen. Ook de verkoop van bier voor de thuistap PerfectDraft moet heil brengen.
De nieuwe initiatieven joegen de marketingkosten van Grolsch omhoog. Samen met de hogere handelskortingen voor supermarktketens zette dit de winst onder druk. De hogere bedrijfslasten konden maar deels worden opgevangen door scherper in te kopen.