„Verkeer Randstad centraal regelen”
DEN HAAG (ANP) - Een centrale vervoersautoriteit moet de Randstad bereikbaar houden. Zij moet vooral inzetten op een beter openbaar vervoer. Dit is veiliger, neemt minder ruimte in beslag en is gunstiger voor de leefbaarheid en het milieu dan wegverkeer.
Dat staat in twee woensdag gepubliceerde rapporten van de Vereniging Deltametropool, de Stuurgroep Deltanet en de Stichting Vrienden van de Deltametropool. In deze organisaties zijn onder meer de vervoerswethouders van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, de Kamers van Koophandel, provincies en woningcorporaties vertegenwoordigd.Hogesnelheidslijnen, speciale shuttles, metro’s en stoptreinen moeten volgens hen diverse regio’s met elkaar verbinden. Maar ook de auto blijft belangrijk. Investeringen in wegen zijn daarom urgent.
Een centrale regisseur is volgens de rapporten noodzakelijk, omdat de huidige aanpak van maar liefst 140 wegbeheerders en een flink aantal ov-bedrijven ernstig tekortschiet en een slagvaardige aanpak van de vervoersproblemen in de weg staat.
Het verkeer in de Randstad loopt langzamerhand vast, stellen de rapporteurs. „Uitbreiding van het wegenstelsel is de afgelopen decennia overvleugeld door het groeiende autogebruik, met enorme congestieproblemen als gevolg.”
Ook het openbaar vervoer binnen de Randstad laat te wensen over.
De organisaties pleiten voor hoogwaardig openbaar vervoer. Dat betekent veel haltes, comfortabel en snel materieel op vrije banen en zo min mogelijk noodzaak tot overstappen. Zo is bijvoorbeeld een snelle verbinding tussen de Randstad en het oosten nodig. Dat kan op bestaand spoor.
Om het wegverkeer weer op gang te krijgen, willen de organisaties het aantal afslagen op snelwegen reduceren. Dit moet het reizen over lange afstanden versnellen. Het onderliggende wegennet moet dan wel worden verbeterd.
Het beprijzen van het aantal gereden kilometers is een goed middel om het aantal files te verminderen, aldus de rapporten. Niet alleen het verkeer op de snelwegen, maar ook op het onderliggende wegennet zou moeten betalen.