Wessanen stoot huismerkenonderdeel af
UTRECHT (ANP) - Wessanen wil dit jaar zijn activiteiten op het gebied van huismerken voor supermarkten verkopen. Het voedingsconcern meldde dinsdag bij de presentatie van de jaarcijfers zijn aandacht te willen richten op de ontwikkeling en distributie van de eigen merken (onder meer Zonnatura en Beckers).
De huismerkentak, Private Label, genereerde vorig jaar met 760 medewerkers een omzet van bijna 205 miljoen euro. In Nederland gaat het om Delicia uit Tilburg, dat onder meer chocoladevlokken, hagelslag en krokante muesli produceert. Daar werken ongeveer 130 mensen.Het definitieve besluit om de divisie af te stoten is pril. De raad van commissarissen is maandag geïnformeerd, aldus bestuursvoorzitter Ad Veenhof. „We gaan nu zoeken naar een partij die ons gaat helpen de activiteiten te verkopen”. Eind 2003 had Wessanen al gezegd dat Private Label een verkoopkandidaat was. Hoeveel de bedrijven moeten opleveren, wilde Veenhof niet zeggen.
Wessanen heeft recent gereorganiseerd bij de productielocaties voor de huismerken. Het onderdeel staat onder druk door de prijzenslag tussen de supermarkten. Bedrijven als Ahold (Albert Heijn) en Laurus (Super de Boer, Edah) zetten hun toeleveranciers onder druk om de prijzen te verlagen.
De omzet bij het Wessanen-onderdeel Private Label, waar Delicia en het Franse Dailycer onder vallen, is door de prijsdruk vorig jaar met 11 procent gezakt. In het vierde kwartaal bedroeg de daling zelfs bijna 20 procent. „We hebben niet elke margedruk geaccepteerd”, zo verklaarde Veenhof de krimp.
De totale omzet van Wessanen bedroeg vorig jaar 1,87 miljard euro. Dit is 10 procent minder dan de 2,07 miljard euro in 2004. De nettowinst steeg wel, van 10,5 miljoen euro naar 25 miljoen euro. Deze stijging is vooral te danken aan lagere reorganisatielasten. In 2006 verwacht de onderneming voor het eerst in tweeënhalf jaar geen buitengewone kosten meer.
Wessanen heeft in december 2003 de ambitie uitgesproken dat eind 2007 de helft van de omzet uit zijn merkactiviteiten moet komen. Overnames moeten helpen het doel te bereiken. Het concern zet daarbij in op delicatessen en gezonde voeding (natuurvoeding en biologische producten). Wessanen kondigde dinsdag aan op dit gebied het Italiaanse Bio Slym te hebben gekocht, een onderneming die is gespecialiseerd in sojamelk.
Het bedrijf heeft nog bijna een half miljard euro extra merkenomzet nodig om zijn doel te bereiken. Met nog een kleine twee jaar te gaan, lijkt een grote vis niet denkbeeldig. Maar Veenhof weerspreekt dat. „We zullen niet met een grote klapper komen. Het geld brandt niet in onze zakken”. Bang voor morrende aandeelhouders is de bestuursvoorzitter niet. „Ze zijn nog niet langs geweest”, aldus Veenhof. Volgens hem zijn er geen signalen dat ze zich gaan roeren.
Beckers (frituursnacks), een van de pijlers van de merkenstrategie, moest in het vierde kwartaal een omzetverlies slikken. Het Benelux-merk had vooral tegenwind bij cafetaria’s, scholen en sportkantines. Wessanen is druk bezig het merk te herpositioneren en nieuwe producten te introduceren. Over twee tot drie jaar moeten consumenten Beckers voortaan associëren met wereldsnacks zoals Italiaanse bladerdeeghapjes in plaats van de klassieke Nederlandse snack, zoals kroketten en frikadellen.