Olympische Winterspelen
Voor veel Nederlanders is het afkicken begonnen. De Olympische Winterspelen in Turijn zijn finito. Maandagavond werden de topsporters onthaald in Zwolle, woensdag worden de medaillewinnaars in Den Haag gehuldigd in bijzijn van premier Balkenende en koningin Beatrix.
De afgelopen weken stond zo’n beetje de halve wereld in het teken van het sportfestijn. Gemiddeld keken 1,4 miljoen Nederlanders dagelijks naar de uitzendingen van Studio Sport. Tijdens de 1000 meter dames schaatsen op 19 februari zaten ruim 4,7 miljoen Hollanders voor de buis. Vergezeld van hun kroost moedigden prins Willem-Alexander en Máxima ter plekke de atleten aan. Illustratief is ook dat het logo op zoekmachine Google wekenlang was voorzien van een sportfiguurtje.Neemt de sport de plaats in van de religie?
Oud-hoogleraar vrijetijdswetenschappen aan de Universiteit van Brabant, prof. dr. Wim Knulst: „Ik spreek liever over het bestaan van idolen. U kent de geschiedenis van het Gouden Kalf. Mensen willen iets tastbaars bejubelen. Het is niet zo dat mensen goddelijke kracht willen ontlenen aan sport. Wel zijn ze er hartstochtelijk mee bezig. Daar komt bij dat verschillende instanties in de maatschappij voordeel proberen te halen uit de naamsbekendheid van die sporthelden.”
Een commercieel gebeuren dus.
„Zeker. Bedrijven koppelen de naamsbekendheid van een idool aan een product. Zo begon schaatser Rintje Ritsma met reclame voor lichaamsverzorgende producten. Ook politici doen volop mee. Zo’n trend is niet nieuw. Premier Den Uijl ontving in 1974 het Nederlandse voetbalteam al op het Catshuis, toen het team tweede was geworden tijdens de wereldkampioenschappen.”
Wat vindt u ervan dat premier Balkenende een van de sporters meteen na de overwinning per mobieltje feliciteert?
„Dat gaat mij wat ver. Die zenuwachtigheid om meteen aan te sluiten bij de emoties van het volk past niet bij mijn ideaal van een politicus.”
Is de heisa rond de Spelen te typeren als massahysterie en sportverdwazing?
„Bij de bestudering van de vrijetijdsbesteding onthouden we ons van normatieve oordelen. Die uitbundigheid is niet mijn smaak. Dat veel media al die aandacht aan de Winterspelen besteden, betekent nog niet dat dan alle burgers er volop mee bezig zijn.”
Rintje Ritsma zei pas dat je bloed gaat hoesten als je een extreme sportprestatie levert. Dat gaat ver.
„Hij sprak over de 1500 meter schaatsen, ik vraag me wel af of dat echt zo is. Zo’n man wordt een tijdlang een microfoon onder zijn mond geduwd en dan moet hij maar wat zeggen. Duidelijk is dat topsport niet erg gezond is, een gematigde vorm van sporten is beter. Als sport ook echt schadelijk is voor je gezondheid, schiet het zijn doel voorbij.”
Uitvaartverzekering
Verzekeraar Nationaal Spaarfonds heeft wat bedacht om jonge mensen de mogelijkheid van een uitvaartverzekering aan te smeren. Een speciaal op de jeugd gerichte website biedt de mogelijkheid om een nogal bizar spel te spelen: ”Schepmeppen”. Uit een aantal ’graven’ doemt een figuur op en aan de speler om die weer onder de grond te meppen.
Smakeloos verhaal.
Marketingmanager mevrouw J. Kuipers: „Ik kan me voorstellen dat mensen zo reageren. Maar het is zeker niet onze bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten. Het gaat er ons niet om het eind of het begin van het leven belachelijk te maken. Wij proberen jongeren te bereiken. Dat lukt minder goed op de klassieke manieren.”
U dacht: We doen wat absurds, dan krijgen we aandacht en slijten we meer verzekeringen.
„Absurd doen is niet het uitgangspunt. We zeggen niet: „We doen zo gek mogelijk, dan krijgen we vanzelf aandacht.” Daar prikken jongeren doorheen.”
JV