Economie

„Dienstregeling NS vertraagd invoeren”

UTRECHT (ANP) – De Nederlandse Spoorwegen moeten hun omstreden dienstregeling voor 2007, waarbij het huidige spoorboekje compleet wordt omgegooid, een jaar later invoeren. Dat stellen diverse consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, reizigersvereniging Rover en de ANWB, in een dinsdag gepubliceerd advies.

Het gloednieuwe spoorboekje kent volgens de belangenverenigingen meer min– dan pluspunten. Na de plannen zorgvuldig te hebben bestudeerd, zijn ze tot de conclusie gekomen dat de treinreiziger per saldo niets met de dienstregeling opschiet.

28 February 2006 10:18Gewijzigd op 14 November 2020 03:30

Een jaar uitstel moet de NS de tijd geven met een beter voorstel te komen, stellen de consumentenorganisaties. Bovendien kan het spoorbedrijf de onbetrouwbaarheid van het spoor aanpakken, zodat meer treinen op tijd kunnen rijden.Door de huidige NS–plannen worden de reistijden langer en moeten reizigers vaker overstappen. Een groter aanbod van treinen kan dat slechts deels compenseren, zo luidt de kritiek. „Onvoorstelbaar slechte dienstregeling. Langzamer, vaker overstappen in ruil voor een punctualiteitsbelofte die gebaseerd is op drijfzand", zei een woordvoerder van Rover.

De NS zegt met de nieuwe dienstregeling vooral te kiezen voor betrouwbaarheid. De punctualiteit moet 1,5 procentpunt toenemen. Juist daar hebben de consumentenorganisaties niet veel vertrouwen in. Ze wijzen op de matige prestaties van het bedrijf in 2005, toen minder treinen volgens het spoorboekje reden dan gepland. „Zelfs als de beoogde 1,5 procent punctualiteitsverbetering wordt gerealiseerd, staat dit niet in verhouding tot de toenemende reistijden".

De geplande sluiting van drie stations in Zeeland (Krabbendijke, Kapelle–Biezelinge en Arnemuiden) noemen de organisaties onacceptabel.

De NS is niet van plan de dienstregeling een jaar uit te stellen. „We hebben gedurende twee jaar met de alle betrokken over de dienstregeling overlegd. Iets beters komt er niet uit". Wel neemt het bedrijf de kritiek van de consumentenorganisaties mee bij het vaststellen van het definitieve spoorboekje voor 2007.

De consumentenorganisaties staan niet alleen met hun kritiek op de nieuwe dienstregeling. Ook in de Tweede Kamer liggen de plannen onder vuur. De Kamer is bang dat de gebieden buiten de Randstad met de trein minder goed bereikbaar worden. Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer), die nog met de NS gaat onderhandelen over het spoorboekje, noemde vorige week het voorstel van de vervoerder op punten onacceptabel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer