TLN-voorzitter: Transportsector te versnipperd
De Nederlandse transportsector is te zeer versnipperd om goed te boeren. De nieuwe voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN) M. van der Harst vreest dat het mkb-karakter van de Nederlandse vervoerders een gezonde winstgevendheid in de weg staat.
Een uitdaging, aldus Van der Harst zaterdag op het jaarcongres van TLN in Utrecht. Hij noemde de kleinschaligheid van de sector opvallend omdat bij de klandizie (industrie en retail) juist sprake is van een verdergaande concentratie op wereldschaal. „Opdrachtgevers gaan een fikse tariefverlaging vragen terwijl de kosten stijgen. Voor veel –kleine– bedrijven is het doorberekening van kosten een probleem”, aldus Van der Harst.
Het congres stond in het teken van de uitbreiding van Europa. De angst leeft dat goedkope chauffeurs van nieuwe EU-landen zoals Polen de Nederlanders het brood uit de mond zullen stoten. Van der Harst: „We moeten niet blind zijn voor bedreigingen, maar ook geloven in onze sterke punten. We hebben destijds gezien dat de toetreding van Spanje en Portugal uiteindelijk ook minder turbulentie gaf dan verwacht.”
Een tweede gevaar ziet Van der Harst in de plannen van Europa het vervoer over spoor en/of water te stimuleren en het wegtransport af te remmen. Hij vreest dat de Europese Commissie dit wil bereiken door extra heffingen op het wegtransport. „Dat heet kruissubsidiëring en dat druist in tegen elk uitgangspunt van marktwerking.” Hoewel Nederland tot dusver tegen dit soort plannen is, zal hij minister Netelenbos (Verkeer) nauwlettend volgen. „De minister heeft de neiging zich nog wel eens te verspreken.”