Stanksticker
Het is mode: een sticker op de melkpak geeft aan hoeveel kilocalorieën erin zitten, een sticker op het pakje sigaretten vertelt hoe dodelijk roken is, en een sticker op de wasmachine zegt iets over het stroomverbruik. Staatssecretaris Van Geel van Milieu heeft een nieuwe plakker bedacht: de stanksticker voor auto’s.
Kleur, vorm en plaats van de stickers is nog niet bekend, maar de staatssecretaris heeft zich vast voorgenomen om nog dit jaar elke Nederlandse auto te beplakken. Dat moet aangeven hoe vervuilend de auto is. Als het systeem gaat lijken op de Duitse plannen zullen vooral dieselrijders zonder roetfilter de dupe zijn. Een felgekleurde sticker op auto’s die veel fijn stof uitstoten, betekent een hoger parkeertarief en mogelijk zelfs een inrijverbod voor binnensteden.Den Haag en Brussel praten inmiddels zo’n tien jaar over de uitstoot van fijn stof. Vooral het afgelopen jaar stond luchtkwaliteit erg in de belangstelling. Dat is niet overbodig: Nederland hoort samen met New York, bepaalde gedeeltes van China en de Povlakte tot de slechtste plaatsen ter wereld. Dat heeft nare gevolgen: de Raad van State blokkeert diverse plannen voor wegverbredingen en de aanleg van nieuwbouwwijken en bedrijventerreinen, en volgens cijfers van het ministerie sterven jaarlijks 18.000 mensen voortijdig door de vervuilde lucht die ze inademen.
Het gevaar van dit soort alarmerende berichten is dat ze paniekreacties kunnen oproepen. Het departement studeert op het overkappen van snelwegen, het nathouden van het wegdek, versneld verplichten van roetfilters voor nieuwe diesels en een bouwverbod langs verkeersaders. Intussen is een snelheidsverlaging van 100 naar 80 kilometer per uur doorgevoerd in de Randstad en hebben vrachtauto’s te horen gekregen dat ze vanaf 2011 niet zonder roetfilter in stedelijke gebieden mogen komen.
Bij al deze voorstellen en ingrepen is het goed om ook eens naar de andere kant van de cijfers te kijken. De Bovag zette eind vorig jaar uiteen dat ondermeer door grote technische verbeteringen de uitstoot van fijn stof van het totale personenautopark de laatste vijftien jaar juist drie keer zo klein is geworden. Er zijn plaatsen in Nederland waar de lucht die een moderne benzineauto ingaat, vuiler is dan de uitlaatgassen van die auto. Daar komt bij dat personenauto’s maar voor 10 procent van de fijnstofuitstoot verantwoordelijk zijn, terwijl scheepvaart, industrie en huishoudens samen meer dan de helft voor hun rekening nemen. In dat licht bezien is het weren van diesels uit de binnenstad wel een erg zware maatregel.
Dat de staatssecretaris met ingrepen komt, is een goede zaak. Hij moet straks in Brussel aantonen dat hij zijn uiterste best doet. Toch is enige nuchterheid geboden. Uit nieuwe metingen, waarvan de details pas volgende week bekend worden, blijkt dat de lucht toch schoner is dan gedacht.
Stimuleren van de aanschaf van schone auto’s is prima, maar dat kan straks ook met de kilometerheffing. Dat voorkomt fraude met stickers, omrijkilometers vanwege inrijverboden en aanpassingen aan parkeerautomaten.
Laat er eerst nog maar een laagje stof komen op die stickerplannen.