Binnenland

Schultz kritisch over NS dienstregeling

DEN HAAG (ANP) – Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) vindt de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen voor 2007 op een aantal punten onacceptabel.

23 February 2006 17:28Gewijzigd op 14 November 2020 03:30

Toch is het gloednieuwe spoorboekje volgens haar niet per se een verslechtering, omdat het ook voordelen voor de treinreizigers biedt. „Maar het is niet in een keer goed", zei Schultz donderdag in de Tweede Kamer.De gehele Tweede Kamer uitte donderdag stevige kritiek op de dienstregeling. Veel gebieden buiten de Randstad gaan er flink op achteruit, aldus de Kamer. Zo is de NS bijvoorbeeld van plan om in Zeeland drie stations te sluiten. Ook neemt de reistijd tussen het noorden en de Randstad toe en krijgt Leeuwarden een stoptrein in plaats van een intercity. „Het noorden en oosten komen verder weg te liggen van de Randstad, en dat in 2007", verwoordde GroenLinks–Kamerlid Duyvendak de kritiek.

Hoewel Schultz toegaf dat het spoorboekje op een aantal punten tekortschiet, liet ze tijdens het debat niet het achterste van haar tong zien. Ze wil naar eigen zeggen haar onderhandelingspositie niet ondermijnen en ze heeft de dienstregeling nog niet tot in detail bestudeerd. De regio’s en de consumentenorganisaties komen bovendien nog met hun adviezen.

Wel zei ze dat de geplande sluiting van drie stations in Zeeland (Krabbendijke, Arnemuiden en Kapelle–Biezelinge) in strijd is met het contract tussen de NS en de overheid. Maar dat betekent niet dat de NS nooit een station mag sluiten, benadrukte Schultz. Er moeten in zo’n geval goede alternatieven worden geboden.

De overige aanpassingen in de dienstregeling zullen „op hun meritus" worden beoordeeld, verklaarde de staatssecretaris. De belangrijkste inzet in de onderhandelingen met de NS zal zijn de bereikbaarheid van de regio’s niet te laten verslechteren. „Maar ik kan nooit beloven dat er nergens een achteruitgang plaatsvindt".

Het Interprovinciaal Overleg (IPO), het samenwerkingsverband van de provincies, heeft in een onlangs aan de Tweede Kamer verzonden brief ook zijn beklag gedaan over het spoorboekje. „De nieuwe dienstregeling geeft een verbeterde dienstverlening binnen de Randstad ten koste van de verbindingen met de gebieden buiten de Randstad”, schrijft het IPO. Bovendien pleit de organisatie ervoor dat de NS–treinen ook na 2006 goed aansluiten op bijvoorbeeld bussen.

De nieuwe dienstregeling brengt volgens de NS voor veruit de meeste reizigers verbeteringen mee, maar een aantal mensen zal er nadeel van ondervinden. Waar in ieder geval iedereen mee te maken krijgt, zijn de aangepaste aankomst– en vertrektijden van de treinen. Vrijwel geen enkele trein vertrekt vanaf 2007 op hetzelfde tijdstip als nu. Alle tijden verschuiven ongeveer een kwartier. Bovendien moet het aantal vertragingen verminderen dankzij het nieuwe spoorboekje.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer