„Nederland wordt te klein voor Numico"
SCHIPHOL (ANP) – Numico, producent van voeding voor baby’s en zieken, heeft het een beetje gehad met Nederland. De groei in babyvoeding was in Nederland vorig jaar slechts 2 procent terwijl de gehele divisie uitkwam op een groei van 11,7 procent. Topman Jan Bennink verklaarde donderdag in een toelichting op de jaarcijfers dat de publieke opinie niet meewerkt.
In de laatste maanden van vorig jaar kregen consumenten te maken met een grote terugroepactie van babyvoeding omdat er deeltjes glas in deksels van potjes werden aangetroffen. Verder verhoogde de onderneming de prijs van melkpoeder met bijna een kwart, wat onder ouders tot veel commentaar leidde. Bennink noemt de prijsverhoging juist, maar geeft toe dat de verhoging beter in fases gedaan had kunnen worden.„Alles werkt negatief. Het lijkt wel of mensen het leuker vinden om over negatieve dingen te praten dan over positieve. We hebben vorig jaar veel geïnvesteerd in Nederland, maar een reactie (meer verkopen) op al die investeringen blijft uit. Als het ons te moeilijk wordt, moeten we onze euro’s wellicht elders investeren".
Bennink noemt Nederland een moeilijk land. Het bedrijf realiseert hier 5 procent van de totale omzet. „De handel is moeilijk, consumenten zijn kritisch en door onze grote groei in andere landen wordt Nederland voor ons steeds minder belangrijk".
Over heel 2005 steeg de omzet van Numico, bekend van Bambix en Nutricia, met 11,9 procent tot bijna 2 miljard euro. Het was de hoogste omzetgroei die het bedrijf ooit op eigen kracht wist te bereiken. De nettowinst steeg van 113 miljoen tot 198 miljoen euro.
De omzetgroei kwam uit alle regio’s. Echte ’aanjagers’ vormden Oost–Europa (plus 30,4 procent) en de rest van de wereld (14,8 procent), waar Indonesië en Turkije onder vallen. In West–Europa, waar de geboortecijfers dalen, steeg de omzet ook, met 3,8 procent.
Numico zette het afgelopen halfjaar een belangrijke stap met de overname van het Aziatische babyvoedingsbedrijf EAC Nutrition voor 1,2 miljard euro. Dit bedrijf voert het merk Dumex. Bennink heeft hier hoge verwachtingen van. „We hebben veel energie in deze acquisitie gestoken. We leren veel van deze organisatie". Een van de dingen die Numico leert, is dat het bedrijf in Azië ouders van kinderen langer aan zich weet te binden. Zo krijgen kinderen soms tot twee of drie jaar opvolgmelk, waar het in Nederland vaak tot een jaar zo is.
Numico kijkt naar verpakkingen van plastic in plaats van glas, maar van een omschakeling is vooralsnog geen sprake. „Consumenten zien glas als kwaliteit. Bij glas bestaat het risico dat er iets mis gaat. Dat is bij plastic niet het geval. Ons gaat het erom wat consumenten vinden. Het lijkt erop dat de weerstand voor plastic afneemt".
Plastic wordt vooral veel gebruikt in klinische voeding. In die tak, goed voor ongeveer twee derde van de omzet, ging het goed. Numico kwam met tal van nieuwe verpakkingen. Alle vernieuwingen waren goed voor 6 procent van de omzet uit klinische voeding.
Numico verwacht de autonome omzet dit jaar met 11 tot 13 procent op te voeren. Dat is inclusief de afgelopen jaar verworven babyvoedingsbedrijven Mellin (Italië) en EAC Nutrition (Azië). De onderneming rekent verder op stabiele brutowinstmarges. „Wij staan voor een hoge groei met hoge winstmarges".