RET en Connexxion werken aan nieuw busbedrijf
ROTTERDAM (ANP) – Het Rotterdamse openbaarvervoersbedrijf RET en streekvervoerder Connexxion onderzoeken of zij een nieuw gezamenlijk busbedrijf in de Randstad kunnen opzetten. Zij willen daarmee voorkomen dat de RET in 2009 al meedoet in de landelijke openbare aanbesteding. Dat hebben beide bedrijven en de gemeente Rotterdam woensdag bekendgemaakt.
Vakbondsbestuurder R. van Baden van FNV Bondgenoten zei in een reactie op de plannen te vrezen voor banenverlies. De drie partners (RET, Connexxion en de gemeente) willen met de nieuwe dochteronderneming juist een werkgelegenheidsgarantie tot 2012 geven. Voorzitter M. Koekebakker van de ondernemingsraad van de RET voorziet bij het opengooien van de markt (in 2009) sowieso ontslagen. Hij is blij dat de directie over de toekomst nadenkt.Woensdag ondertekenden directeur P. Peters van RET en vice–voorzitter Groepsdirectie R. van Holten van Connexxion een intentieverklaring waarin de bereidheid wordt uitgesproken een eventuele samenwerking verder te onderzoeken. De juridische en financiële aspecten worden de komende maanden onderzocht.
„Er is overigens geen sprake van verkoop van de busbedrijven aan elkaar, maar van onderzoek naar de haalbaarheid van het oprichten van een gezamenlijk nieuw busbedrijf. De uitkomsten van dit onderzoek worden voor de zomer van 2006 verwacht", aldus wethouder S. Hulman van Rotterdam. De gemeente blijft 100 procent eigendom van de gemeentelijke vervoerder, meldt hij.
Aanvankelijk zou de Haagse ondernemer HTM ook meedoen, maar die haakte onlangs af. „Deze taart had slagroom kunnen hebben, maar ook zonder HTM is het nog steeds een lekkere taart", vertelt Hulman.
De keuze voor Connexxion was voor de RET niet moeilijk, omdat de onderneming al in de Rijnmond rijdt. De streek– en de stadsbussen, en ook het andere openbaar vervoer, moeten in de nieuwe opzet beter op elkaar worden afgestemd. Beide vervoerders moeten elkaar versterken. Connexxion heeft de ambitie voor Rotterdam nooit onder stoelen of banken gestoken.
RET verzelfstandigt op 1 januari 2007. Het bedrijf verzorgt het bus–, tram– en metrovervoer in de stad Rotterdam. Bij het besluit tot verzelfstandiging gaf het Rotterdamse stadsbestuur aan dat „samenwerkingsverbanden mogelijk moeten zijn om vooral de positie van het busbedrijf te behouden en waar mogelijk te versterken." Het college van burgemeester en wethouders heeft wel aangegeven dat het behoud van de werkgelegenheid bij het busbedrijf voorop staat.
Uitbreiding in de grote steden is voor Connexxion van groot belang. Door aanbestedingen loopt het bedrijf het risico een deel van het regionale openbaar vervoer te verliezen. Al enige tijd wordt het OV in verscheidene regio’s aan de hoogste bieder gegund. Daardoor moet de concurrentie toenemen. Het is de bedoeling dat de reiziger daarvan profiteert. Groei binnen Nederland is voor Connexxion vrijwel alleen mogelijk in de grote steden.