Minder treinen door rood sein
DEN HAAG (ANP) – Op het Nederlandse spoor zijn in 2005 voor het eerst sinds jaren minder gevaarlijke situaties ontstaan doordat treinen door een rood sein reden. In 249 gevallen stopte een trein niet voor een rood sein, waardoor de kans op een ongeval fors toenam. Dat zijn 35 gevallen minder dan in 2004. Dat heeft minister Peijs van Verkeer woensdag in de Tweede Kamer gezegd.
Uit later op de dag verstrekte gegevens van het ministerie blijkt echter dat het totale aantal treinen dat een rood sein heeft genegeerd juist is toegenomen van 348 tot 391. Dat is volledig te wijten aan technische storingen, waarbij geen sprake was van gevaarlijke situaties, meldde het ministerie.Bij problemen met seinen of wissels of bij stroomstoringen springen seinen automatisch op rood. Een machinist heeft dan vaak geen tijd meer om te reageren. Het baanvak is dan wel vrij.
Het missen van een rood sein brengt vaak grote risico’s met zich. Twee jaar geleden vonden twee ongevallen plaats in Amsterdam en Roosendaal, doordat de machinisten stoptekens over het hoofd zagen. Door de frontale botsingen vielen meer dan zestig gewonden. Peijs wil het aantal treinen dat door een rood sein rijdt fors reduceren.
Afgelopen jaar is dat gelukt doordat treinen bij stations minder vaak tegelijkertijd op dezelfde spoorbaan rijden. Een speciaal systeem regelt weliswaar de seininstelling en moet daarmee voorkomen dat de gevaartes tegen elkaar botsen, toch bleek op een aantal locaties het risico te groot. Daar zijn de zogenoemde gedeelde rijwegen niet langer toegestaan.
Peijs verwacht dat met de introductie in 2008 van een verbeterde versie van het huidige veiligheidssysteem op het spoor het aantal treinen dat door rood rijdt met 50 procent afneemt. Het huidige veiligheidssysteem op het spoor (ATB) schiet tekort. Het werkt niet bij snelheden onder de 40 kilometer per uur, waardoor een trein bij een lage snelheid een rood sein voorbij kan rijden. De verbeterde versie grijpt ook in bij een snelheid onder de 40 kilometer per uur.
In de Kamer was enige twijfel over de voortgang van de ontwikkeling van het verbeterde systeem. Volgens de SP had Peijs beloofd het in 2007 al te hebben ingebouwd. Maar daar is nooit sprake van geweest, zei de minister. „Er is geen dag vertraging."