Ov-bedrijven willen reisgedrag vastleggen
DEN HAAG (ANP) - Behalve de Nederlandse Spoorwegen (NS) willen ook tram-, bus- en metrobedrijven gegevens over het reisgedrag van hun klanten opslaan.
Maandag bleek uit een interview met de voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in de Volkskrant dat de NS met de invoering van de ov-chipkaart de gegevens willen registreren. De NS zeggen de reizigers daarmee op maat gesneden aanbiedingen te kunnen doen.Het is de bedoeling dat de ov-chipkaart volgend jaar overal in het land wordt gebruikt. De openbaarvervoersbedrijven geven er echter geen ruchtbaarheid aan dat ze de reisgegevens willen opslaan. Het CBP wil dat ze de reizigers om toestemming vragen. De bedrijven hebben bovendien een informatieplicht.
Uitgangspunt moet zijn dat men van het openbaar vervoer gebruikmaakt zonder dat daarbij persoonsgegevens worden geregistreerd. Het bestaan van niet op naam gestelde kaarten laat al zien dat het verwerken van persoonsgegevens ook in het ’ov-chipkaarttijdperk’ niet nodig is voor het verzorgen van het vervoer, stelt het CBP. Daarbij komt dat niet op naam gestelde kaarten moeten kunnen worden gebruikt onder eerlijke voorwaarden. Zo mag er geen situatie ontstaan waarin reizigers zich, bijvoorbeeld door prijsdruk, gedwongen zien met gepersonaliseerde kaarten te reizen.
Het CBP heeft een lange periode van overleg achter de rug over het gebruik van gegevens. In de twee jaar dat is gesproken met het ministerie en de vervoerders „zijn we niet dichter bij elkaar gekomen”, zei een woordvoerder gisteren. De privacy kan bovendien twee keer in het geding zijn, omdat niet duidelijk is of de vervoersbedrijven de gegevens ook aan derden ter beschikking stellen. Voldoen de vervoersbedrijven niet aan de eisen, dan kan het CBP een dwangsom opleggen.