Creationisme taboe in onderwijs VS
SAINT LOUIS - Amerikaanse scholen en universiteiten moeten zich niet bezighouden met onderwijs in creationisme en Intelligent Design (ID). Dat zegt de zondag in Saint Louis opgerichte Alliantie voor Wetenschap (Alliance for Science). Volgens de Amerikaanse associatie voor de bevordering van de wetenschap, de AAAS, zijn 10.000 christenen vanuit vele kerkelijke denominaties in de nieuwe alliantie vertegenwoordigd.
De oprichting van de alliantie had zondag plaats op de vijfdaagse jaarvergadering van de AAAS in Saint Louis, in de staat Missouri. De AAAS noemt de vertegenwoordiging van christenen in de nieuwe alliantie opmerkelijk omdat de afgelopen jaren vanuit kerkelijke hoek meer dan eens is gepleit voor onderwijs op openbare scholen in creationisme en ID, naast evolutionisme.De gevoeligheid van die materie is dezer dagen op de jaarvergadering van de AAAS opnieuw onderstreept, omdat de organisatie het punt voor meerdere dagen op de agenda heeft gezet.
De AAAS is de grootste wetenschappelijke organisatie ter wereld en op de bijeenkomst in Saint Louis praten wetenschappers vanuit vele disciplines in ongeveer 200 lezingen over de stand van zaken in hun onderzoek. Uit de enkele verhoudingsgewijs drukbezochte sessies over evolutionisme en creationisme blijkt dat de AAAS bezorgt is over religieuze invloeden op onderwijs en wetenschapsbeoefening.
Ellk voorstel vanuit creationistische hoek verzwakt het wetenschappelijk onderwijs, zegt de associatie. „Het bedreigt niet alleen het onderwijs in evolutie, maar ook het inzicht van studenten in biologische, natuurkundige en geologische wetenschappen”, aldus de AAAS in een ter gelegenheid van de jaarvergadering uitgegeven verklaring.
Onderwijs in creationisme en ID is in de VS al tientallen jaren een heet hangijzer. De grondwet verbiedt dat openbare scholen zich bezighouden met religie. ID en creationisme worden in Amerika vooral gezien als wetenschapsbeoefening met een christelijke grondslag of in elk geval voortkomend vanuit christelijk gedachtegoed. Dat heeft tot gevolg dat er altijd wel iemand naar de rechter stapt als bijvoorbeeld een schoolbestuur, een staat of een leraar naast evolutionisme ook creationisme en ID aan de orde wil stellen.
Vorige week nog verwierp de raad van onderwijs van de staat Ohio een voorstel van die staat om studenten aan te moedigen onderzoek te doen naar bewijzen voor en tegen evolutie. Een lid van die raad verklaarde tegenover het persbureau Associated Press: „Het is buitengewoon onsportief om de kinderen van Ohio zo te misleiden in de wetenschap.”
In Atlanta (in de staat Georgia) oordeelde de federale rechter vorig jaar dat scholen stickers uit biologieboeken moesten verwijderen. De tekst op de stickers luidde dat evolutionisme geen feit maar een theorie is.