Schiphol niet bang voor tarievenonderzoek
SCHIPHOL (ANP) – Schiphol heeft geen vrees voor een mogelijk Brussels onderzoek naar de tarieven die luchtvaartmaatschappijen schuldig zijn op luchthavens. Directeur G. Cerfontaine juicht het plan toe.
„Fantastisch. We pleiten er al heel lang voor", zei hij donderdag in een toelichting op de Schiphol–jaarcijfers.Initiatiefnemer van het onderzoek is EU–transportcommissaris Barrot, naar aanleiding van klachten van luchtvaartmaatschappijen over de tarieven op grote luchthavens zoals het Parijse Charles de Gaulle. De Fransman overweegt wetgeving voor een scherpere controle.
Het systeem moet „veel transparanter" worden en minder willekeurig, suggereert hij tegen de Britse zakenkrant Financial Times. Maatschappijen die gebruikmaken van Schiphol, klagen al langer hun nood dat zij te veel moeten betalen.
Volgens Schiphols financiële topman, P. Verboom, worden de gebruikers echter „zorgvuldig geconsulteerd" over de tarieven. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet ze goedkeuren. „We mogen er niet aan verdienen", aldus Verboom, wijzend op een plafond van 4,1 procent voor tariefverhogingen.
In de heffingen zitten de beveiligingskosten, die in 2005 opliepen tot 160 miljoen euro. Die stijgen dit jaar verder naar 200 miljoen. Cerfontaine verweet Den Haag en Brussel de kosten „af te wentelen" op de sector, ten nadele van Schiphols concurrentiepositie. „Als Brussel de tarieven vergelijkbaar maakt, juichen we het toe".
De directeur heeft er verder vertrouwen in dat de privatisering van de luchthaven eindelijk kan doorgaan, ondanks een kritische opstelling van de CDA–fractie in de Eerste Kamer. Schiphol wil internationaal verder uitbreiden, maar bij pogingen om zich in te kopen in de luchthavens van Rome, Kuala Lumpur en Sydney hielp het niet dat het bedrijf in overheidshanden is.
Het ziet er nu naar uit dat Schiphol voor 49 procent wordt geprivatiseerd, via een beursgang en een onderhandse plaatsing van aandelen bij institutionele beleggers. „Daarmee kunnen we leven", aldus Cerfontaine, die al jaren zijn zinnen heeft gezet op de privatisering voor de verdere expansie van de luchthaven.
Volgens hem was 2005 een „heel goed" jaar, financieel, operationeel en commercieel. De winst steeg met 19,9 procent tot 193 miljoen euro. De omzet groeide 8,1 procent tot 948 miljoen euro. Er passeerden op de luchthaven 44,2 miljoen passagiers, 3,8 procent meer dan in 2004. Schiphol verwacht er dit jaar 46 miljoen, en investeert daarom 180 miljoen euro. „We zullen de mainport Schiphol nooit verwaarlozen", benadrukte Cerfontaine.
Want het ging de luchthaven mede voor de wind door de waardestijging van het vastgoed, met 12 miljoen euro. Het exploitatieresultaat daarvan steeg van 65 naar 78 miljoen. Verboom zette zich echter af tegen suggesties dat Schiphol een onroerendgoedmaatschappij is.
De groepsomzet zal voor het eerst dit jaar uitgroeien boven 1 miljard euro. De winst zal ongeveer gelijk blijven. De Schiphol Group omvat ook de luchthavens van Rotterdam, Eindhoven en Lelystad en is actief in Australië en de VS.