Economie

Grote klanten onderhandelen scherper met Buhrmann

AMSTERDAM (ANP) – Grote klanten van de handelaar in kantoorartikelen Buhrmann proberen steeds vaker af te dingen bij het opnieuw sluiten van contracten. Het handelshuis verwacht niet dat de scherpe onderhandelingen gevolgen hebben voor de winstmarges. Prijsbewuste afnemers blijken ook steeds meer artikelen van het huismerk te kopen, waaraan Buhrmann goed verdient.

9 February 2006 15:19Gewijzigd op 14 November 2020 03:27

Buhrmann probeert zelf scherper in te kopen en op de kosten te letten, aldus topman Frans Koffrie donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Grote ondernemingen vormen de aanjager van de inkomsten van het handelshuis, vooral ook omdat de verkoop aan het midden– en kleinbedrijf nog onvoldoende uit de verf komt.Om de omzet verder te vergroten, verbreedt het Amsterdamse bedrijf zijn assortiment. In Noord–Amerika zet de kantoorartikelenhandelaar bijvoorbeeld steeds meer schoonmaakmiddelen, koffie en wc–papier af. Daarmee speelt het bedrijf in op de trend in het bedrijfsleven om met minder leveranciers toe te kunnen. In Australië verkoopt Buhrmann zelfs notebooks en laserprinters als klanten daarom vragen. Uiteindelijk hoopt Buhrmann de helft van zijn omzet uit andere producten dan kantoorartikelen te halen.

Vorig jaar is de omzet van het handelshuis met 5,4 procent gestegen tot 5,89 miljard euro. Alle onderdelen hebben meer inkomsten gegenereerd dan in 2004. De activiteiten van Buhrmann in Europa waren goed voor 4 procent aan omzetgroei op eigen kracht en de autonome groei van de Amerikaanse kantoorartikelendivisie bedroeg 6 procent. Buhrmann haalt ruim de helft van zijn omzet uit de Verenigde Staten en Canada.

Buhrmann heeft over het afgelopen jaar een winst geboekt van 118,2 miljoen euro. De fors hogere jaarwinst werd mede gedragen door het vierde kwartaal, waarin de winst met 70 procent steeg tot 41,8 miljoen euro. Het betreft de winstcijfers exclusief bijzondere resultaten. Koffrie is optimistisch over het lopende boekjaar. De bestuursvoorzitter meldde positief te zijn over de omzet in 2006. Buhrmann heeft in het voorbije jaar getoond winstgevende omzetgroei te kunnen boeken, aldus de topman.

Het nettoresultaat inclusief bijzondere posten kwam uit op 2,3 miljoen euro. In 2004 was dat nog 89,9 miljoen euro. De daling is onder meer veroorzaakt door de inkoop van eigen aandelen voor 85 miljoen euro.

De Australische dochter Corporate Express Australia, waarin Buhrmann een belang van 52 procent bezit, heeft inmiddels een kleine overname gedaan. Maar vanwege de Australische beursregels mag Buhrmann de naam van de nieuwe acquisitie nog niet bekendmaken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer