Economie

A-merken verliezen terrein in super

ZALTBOMMEL (ANP) - De omzet van de honderd grootste A-merken in supermarkten is vorig jaar verder gedaald. De daling bedroeg 1,8 procent tot 6,3 miljard euro.

9 February 2006 10:57Gewijzigd op 14 November 2020 03:27

Dit blijkt uit een lijst die het onderzoeksbureau IRI Nederland donderdag heeft gepubliceerd. De totale omzet van supermarkten in Nederland bedroeg in 2005 bijna 25 miljard euro.In 2004 zagen de fabrikanten van A-merken de omzet nog met 6 procent teruglopen. Volgens IRI hebben de ondernemingen zich het afgelopen jaar beter weten te wapenen tegen de prijzenslag in supermarkten, onder meer door productinnovaties. De meeste groei zit in de merken die zich richten op gezondheid, zoals Becel, Yakult, Danone en de ontbijtgranenfabrikanten Quaker en Kellogg’s.

Campina (zuivel) bleef voor het vierde achtereenvolgende jaar de grootste A-merkfabrikant met een omzet van 394,1 miljoen euro. Douwe Egberts (koffie) volgt op grote afstand (255,6 miljoen). Marlboro (sigaretten) is nummer 3 met 246,1 miljoen euro aan inkomsten.

In de top tien bevinden zich ook twee merken van Unilever, dat donderdag zijn jaarcijfers publiceerde. Unox boekte een omzet van 174,8 miljoen euro en bevond zich daarmee op de zesde plaats. Becel was de nummer 8 met 139,3 miljoen. Beide merken lieten groei zien. De omzet van Becel steeg met 8,3 procent, vooral door de toegenomen populariteit van de cholesterolverlagende margarine Proactive.

Unilever was vorig jaar de grootste adverteerder in Nederland. Het concern gaf 220 miljoen euro aan reclame uit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer