Economie

Familiebedrijven regeren de automarkt

DEN HAAG (ANP) - Vier Nederlandse familiebedrijven domineren steeds meer de Nederlandse autohandel. In 2005 namen de vier, Kroymans Corporation, Pon Holding, Autobinck Holding en de Louwman Groep, met bijna 170.000 auto’s al 37 procent van de import van auto’s in ons land voor hun rekening.

9 February 2006 10:52Gewijzigd op 14 November 2020 03:27

Hun belang in dealerland neemt snel toe, door de bouw van nieuwe en de overname van bestaande dealerbedrijven. Dat past in de trend dat steeds meer zelfstandige dealerbedrijven worden overgenomen door grote holdings omdat ze op eigen kracht niet kunnen overleven.Onlangs heeft de Louwman Groep bijvoorbeeld vier Toyotadealerbedrijven overgenomen in de omgeving van Rotterdam. Voor Lexus worden in opdracht van Louwman Retail op diverse plaatsen in het land nieuwe dealerbedrijven gebouwd. Onder Louwman Retail vallen al twaalf dealerbedrijven. Dat aantal zal dit jaar toenemen tot ten minste vijftien. De Louwman Groep dateert uit 1923. De onderneming bezit naast de importeurschappen van Toyota, Suzuki, Lexus, TVR en Morgan ook eigen dealerbedrijven.

De Kroymans Corporation is een van de hardst groeiende automotiveondernemingen van Europa. Nog maar een paar jaar geleden hield eigenaar Frits Kroymans zich vooral bezig met de verkoop van exclusieve automobielen van merken als Ferrari, Jaguar en Aston Martin. In 2004 werden de Europese importrechten verworven voor Cadillac, Hummer en Corvette uit de stal van General Motors.

Aan de stam zijn nieuwe loten toegevoegd met de import van Alfa Romeo in Nederland en de import van SsangYong in België en Duitsland. Vorig jaar steeg de omzet tot 2,2 miljard euro, tegen 1,7 miljard euro in 2004. In 2010 moet dat zijn gegroeid tot 4 miljard euro. Er staan ongeveer 3900 werknemers op de loonlijst.

In Breukelen, Londen, Athene, Berlijn en Stuttgart zijn Experience Centers geopend voor producten die de Kroymans Corporation distribueert. Een paar jaar geleden zijn voor Nederland de importrechten van Kia en Saab verworven. Tot het groeiende concern behoren vele tientallen dealerbedrijven in binnen- en buitenland van zowel merken uit de eigen importstal als van merken als Opel, Chevrolet, Ford, Nissan, Volvo en Land Rover. Het hele conglomeraat bestaat thans uit meer dan 150 bedrijven.

De grootste particuliere Nederlandse automotiveonderneming is Pon Holdings, met meer dan 8000 werknemers en een omzet van 8 miljard euro. De onderneming is eigendom van de familie Pon. Kort na de Tweede Wereldoorlog werden de importrechten verworven van Volkswagen, later volgden de importeurschappen van Porsche en MAN. Door fusies en overnames op fabrieksniveau kwamen daar in de loop der jaren de merken Audi, Seat en Skoda bij. Pon Holdings is uitgegroeid tot een internationaal handelsconcern.

De automerken die Pon in Nederland vertegenwoordigt, zijn goed voor een kleine 20 procent marktaandeel. Ongeveer een kwart van de Nederlandse dealerbedrijven van Volkswagen en Audi is in handen van de onderneming, er zijn belangen in lease- en financieringsmaatschappijen, autoverhuurbedrijven en een bandendistributeur (Continental). De vleugels zijn uitgeslagen naar Noord-Europa (Zweden, Denemarken, Noorwegen), Oost-Europa (onder meer Polen) en de Verenigde Staten.

Autobinck Holding, van de familie Lauret, is in Nederland onder meer importeur van Mazda en Hyundai. In Tsjechië en Slowakije importeert Autobinck daarnaast ook Mitsubishi. Overigens neemt de fabrikant de import van Mazda in Tsjechië en Slowakije dit najaar over. De groep telt dealerschappen van vele merken, waaronder Mazda, Hyundai, Mercedes-Benz, Smart, Land Rover en Ford. Financierings- en leasebedrijven zijn zowel in Nederland als in Centraal-Europa actief. Ook op het gebied van onderdelen en accessoires is Autobinck internationaal georiënteerd.

Chief executive officer Henny van Dijk geldt als de drijvende kracht achter de groei. „De veranderingen in Europa bieden kansen en wij zijn er klaar voor om die kansen te benutten”, aldus Van Dijk. Autobinck Holding boekte met zo’n 1100 werknemers in 2005 een omzet van meer dan 1 miljard euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer