Verbodsbord blowen niet aan te slepen
AMSTERDAM (ANP) - De winst uit de verkoop van het blowverbodsbord van het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes gaat naar een voorlichtingsproject voor jongeren over blowen en alcohol. Het bord is razend populair.
Het stadsdeel heeft tot woensdag al meer dan 800 aanvragen gekregen. Het zijn vooral particulieren die het bord graag in bezit hebben en daarvan komt 65 procent uit de Verenigde Staten.De blowverbodsborden staan sinds 1 februari in De Baarsjes. Aangezien het bord erg populair blijkt bij dieven, besloot het stadsdeel het voor 90 euro te koop aan te bieden. De gemiddelde levertijd van een blowverbodsbord is drie weken. De aanvragen komen volgens een woordvoerder nog steeds binnen en de verwachting is dat de belangstelling nog even aanhoudt. De borden, die overlast van blowende jongeren in de wijk moeten tegengaan, zijn tot nu toe drie keer van hun plek gehaald.
Het voorlichtingsproject, Cannabis Intelligence Amsterdamproject (CIA) bestaat al sinds 2003. Bij het project zijn vijftien jongeren betrokken. Zij geven voorlichting aan allochtone jongeren tussen de 12 jaar en de 23 jaar op scholen, in buurtcentra en jeugdgevangenissen over cannabis en alcohol. Hiermee moet het risico van gebruik worden verminderd. Op 1 maart organiseert het stadsdeel De Baarsjes samen met CIA een Cannabis Show uit de verkoopopbrengst van de blowverbodsborden. Tijdens de show zullen de betrokken jongeren van het project voorlichting geven over cannabis.
Het verbod op het Mercatorplein en de straten daar omheen, een gebied met veel coffeeshops, is het eerste in de stad. Bewoners klagen al lange tijd over blowende jongens die urineren in portieken, deuren bekladden en ruzies uitlokken. Het gaat veelal om minderjarigen die bij de coffeeshops wachten op de grotere jongens die daar stuff voor hen halen. Het blowverbod is een idee van een buurtregisseur van de politie in De Baarsjes.