Futuristische Civic heeft scherpe prijs
Met ”anders zijn” als enige eigenschap kom je er in de wereld niet. Als onderdeel van een reeks andere kwaliteiten maakt een bijzondere auto wel kans op succes. Honda gooit het met de nieuwe Civic over een totaal andere boeg, waarmee het sportieve imago van weleer volledig eer wordt aangedaan.
De meeste auto’s in de middenklasse zijn modellen die afgestemd zijn op een algemene smaak. Niet te wild, niet te uitbundig, met een doorsnee binnenruimte en een dito motor. Honda gooit het roer om en gaat met de Civic niet voor grote aantallen, maar wil zich wat hoger in de markt kunnen vergelijken met de zogenaamde premiummodellen van bijvoorbeeld Volkswagen, Audi en Alfa Romeo.V-vormige lichtunits
De nieuwe Civic start als vijfdeurs met een bijna coupéachtige carrosserie. Dat is heel wat anders dan zijn voorganger, die bijna het formaat van een ruimtewagen had. Toch biedt de kortere Civic, die specifiek op Europa is afgestemd, vanwege een grotere breedte en een langere wielbasis nauwelijks minder binnenruimte. De ontwerpers hebben voor voor- en achterzijde dezelfde blauwdruk gebruikt. Vandaar twee keer de V-vormige lichtunits over de volle breedte, driehoekige details zoals mistlampen (voor) en uitlaten (achter) en roosters onder in de bumper in de vorm van een trapezium.
Kijken we naar het profiel dan vormen motorkap, voorruit, dak en achterklep één logische lijn die op de flanken nog maar nauwelijks aangezet hoeft te worden. Opvallend zijn de portiergrepen van de voordeuren, die als het ware extra snelheid aan de Civic toevoegen. De grepen van de achterportieren zijn in de ruitomlijsting opgenomen, waardoor samen met de kleine ruiten het effect van een coupé wordt versterkt.
De achterklep heeft zowel een staande als een liggende ruit met ertussenin een spoilerrand en een derde remlicht. Deze keuze is uit louter stilistische overwegingen gemaakt, omdat de rand dwars door het beeld van de achteruitkijkspiegel loopt. De totale indruk die de Civic maakt, is bijna futuristisch. Toch gaat het ontwerp niet snel vervelen. Laten we het zo zeggen, de Civic is een auto van deze tijd, de meeste andere auto’s zijn van gisteren.
Boordcomputer
Wie valt voor de bijzondere uitstraling van de Civic, zal vanaf de eerste blik in het interieur helemaal overtuigd zijn. Het lijkt op het interieur van een futuristisch ogend ruimteschip. Dat komt vooral door de laagsgewijze opbouw van het bijna volledig digitaal uitgevoerde instrumentarium. De snelheidsmeter zit direct tegen de voorruit, terwijl toerenteller, brandstofmeter en boordcomputer dichterbij te vinden zijn: meteen achter het stuur. Op het met leer beklede rad zitten maar liefst twaalf bedieningsknoppen (in het maximale geval). Probleem daarbij is dat de kersverse bestuurder er zonder instructieboekje geen wijs uit wordt. Neem de contactsleutel. Na het omdraaien licht het dashboard op, maar er gebeurt verder niets. Voor het starten van de motor moet op een rode knop worden gedrukt.
Met een ander knopje kan de bestuurder de gewenste temperatuur instellen. Voor de bijrijder zit het knopje op het rechter portierpaneel. De audio-installatie is volledig geïntegreerd, eventueel samen met het uitermate kostbare navigatiesysteem (3600 euro) te leveren. Knopjes en nog eens knopjes en lang niet altijd op de meest logische plaatsen. Het dashboard is mooi rond de bestuurder gebogen, maar dat vergroot wel de kans dat hij bij het instappen een knie stoot.
Dubbele bodem
Ruimte biedt de Civic volop en hij beschikt bovendien over goede stoelen met een groot verstelbereik voor bestuurders van een zeer verschillend postuur. Verrassend is de ruimte achterin. Alleen de hoofdruimte en het zicht naar buiten zijn niet optimaal, de beenruimte daarentegen is royaal. Datzelfde geldt voor het bagagevolume, dat met zijn 456 liter, dankzij de dubbele bodem, de middenklasse ontstijgt.
Honda is een motorenbouwer en daarom is ook de 1.8 liter 16-klepper met variabele kleptiming (i-VTEC) een juweeltje. Deze ligt dwars in de compacte neus en drijft via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aan. Met die extra versnelling kan vooral op de snelweg het verbruik worden teruggedrongen. Maar ondanks zeer gunstige verbruikscijfers volgens de officiële Europese meetmethode kon de Civic ons met 1 op 11,5 niet erg overtuigen.
Presteren vormt geen probleem. In nog geen 9 seconden gaat de auto naar de 100 km/u; zijn top ligt op 207 km/u. Een prestatieniveau dat aansluit bij de uitstraling. Het geluidsniveau blijft daarbij acceptabel.
Honda is zo’n beetje de uitvinder van de double wishbone wielophanging, een verfijnd maar wat volumineus systeem. Omdat die ruimte er bij de nieuwe Civic niet was, koos de fabrikant voor de meer traditionele McPhersonveerpoten vóór en getrokken draagarmen met schroefveren achter. De afstemming is een tikkeltje sportief, waardoor er zeer actief met de Civic gereden kan worden.
Weinig mis
Heel mooi en neutraal volgt de achterkant de met de wielen aangegeven koers, waardoor er sprake is van een uitstekende communicatie tussen bestuurder en wegdek. Honda heeft alleen de pech dat er in de markt concurrenten zijn die net iets meer kunnen overtuigen. Maar door de bank genomen is er weinig mis met het algehele rijkarakter van de futuristische Civic.
Zoals gezegd wil Honda het liefst concurreren met de premiummerken en dat geeft wat ruimte voor de prijzen. De geteste 1.8i-VTEC Executive kost 28.150 euro, maar voor 19.860 euro rijdt de dealer de basisversie met zijn 1.4-motor voor. En vanaf 27.990 euro verwisselt de smakelijke 2.2 liter common rail diesel van eigenaar.
Honda Civic 1.8i-VTEC Executive
Waardering
Plus: bijzondere vormgeving, interieurruimte, rijgedrag.
Min: zicht van achterpassagiers, ingewikkeld dashboard.
Techniek
Cilinderinhoud: 1798 cc; maximumvermogen: 103 kW/140 pk bij 6300 tpm; maximumkoppel 174 Nm bij 4300 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 8,6 seconden; topsnelheid: 207 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4250 mm; breedte: 1760 mm; hoogte: 1460 mm; wielbasis: 2635 mm; gewicht: 1165 kilogram; inhoud bagageruimte: 456 liter; brandstoftank: 50 liter; Honda Civic 1.8i-VTEC Executive: 28.150 euro.
Alternatieven
Audi A3 1.6 FSI Ambition: 28.790 euro
Middenklassemodel dat door zijn afwerking, materiaalgebruik en uitstraling een echt premiummodel is. Uitstekend onderstel met bijbehorende rijeigenschappen. Wel behoorlijk prijzig en met dure opties (ook voor vijfdeurscarrosserie).
Citroën C4 2.0 16V Exclusive: 27.490 euro
Eveneens bijzonder vormgegeven auto met zeer apart interieur. Comfortabel Frans volgens huidige normen, maar helaas met een wat lage zitpositie. Krachtige 2.0-litermotor.
Mercedes A200: 27.225 euro
De compacte buitenafmetingen bieden voordelen in het stadsverkeer. Geeft door de hoge zit een totaal ander rijgevoel. Bij de forse aanschafprijs moeten nog dure opties geteld worden om de auto compleet te maken.