Buitenlandse missies leger trekken meer sollicitanten
DEN HAAG (ANP) – De inzet van Nederlandse militairen in het buitenland, zoals de eventuele missie van soldaten in Afghanistan, doet veel mensen besluiten om bij de krijgsmacht te solliciteren. Dat stelde een woordvoerster van Defensie donderdag. De ruime mediaberichtgeving over buitenlandse missies van het leger blijken een positief effect te hebben op het imago van de krijgsmacht waardoor Defensie de gestelde wervingsdoelen ruim haalt.
„De werving gaat erg goed", aldus een defensiewoordvoerster. „De doelstelling van afgelopen jaar, die hoger was dan voorgaande jaren, was om zevenduizend mensen te werven. Daar zijn we zelfs iets overheen gekomen. Het ziet er naar uit dat we ook dit jaar weer de doelstelling van 7000 halen.“Volgens Defensie is het succes van de werving mede toe te schrijven aan de buitenlandse missies van de krijgsmacht. „Het gaat om een combinatie van factoren”, aldus de woordvoerster. „De ervaring leert dat we ook meer aanmeldingen krijgen als het, zoals vorig jaar, economisch slecht gaat waardoor mensen voor een baan in het leger kiezen. Maar de beroepenvoorlichters van de krijgsmacht geven ook aan dat het nieuws over de buitenlandse missies een aanzuigende werking heeft. Op dit moment gaat het economisch gezien beter in Nederland maar de werving blijft goed gaan."
De hoofdmoot van de nieuwe militairen, vorig jaar 5000 personen, kiest voor een loopbaan bij de landmacht. De overige ruim 2000 mensen kozen voor een baan bij de luchtmacht, marine of marechaussee.