Binnenland

Dag vol problemen voor Spoorwegen

Het treinverkeer in Nederland raakte woensdag ernstig ontregeld. De grootste problemen deden zich voor van en naar Amersfoort. Vlak bij station Amersfoort-Centraal botsten twee treinen zijdelings tegen elkaar en liepen uit de rails. Er vielen geen gewonden. De herstelwerkzaamheden en de overlast voor reizigers duurden ook vandaag nog voort.

Binnenlandredactie
27 June 2002 11:13Gewijzigd op 13 November 2020 23:39
AMERSFOORT - Een trein naast de rails. Een passagierstrein botste woensdag bij station Amersfoort zijdelings tegen een andere personentrein. Er vielen geen gewonden. Beide treinen ontspoorden. Donderdag ondervond het treinverkeer nog hinder van het ongelu
AMERSFOORT - Een trein naast de rails. Een passagierstrein botste woensdag bij station Amersfoort zijdelings tegen een andere personentrein. Er vielen geen gewonden. Beide treinen ontspoorden. Donderdag ondervond het treinverkeer nog hinder van het ongelu

Een stoptrein vertrok rond kwart voor twee van Amersfoort richting Zwolle. Een lege trein reed tegelijkertijd dezelfde kant op. Net buiten het station raakten de twee elkaar op een wissel. Het voorste rijtuig van de stoptrein, een dubbeldekker, ontspoorde, evenals de twee achterste stellen van de lege trein.

Het gevolg was dat intercity’s in alle richtingen uitvielen, evenals de treinen naar Zwolle, Barneveld en Apeldoorn. Aan het begin van de avond reed de eerste stoptrein weer naar Zwolle. De NS zetten twintig bussen in. De vertraging was gemiddeld 30 tot 45 minuten.

Beide treinen moesten worden verwijderd en de infrastructuur moest worden hersteld. Volgens de NS was er flinke schade aan de treinen, wissels en bovenleiding. De treinen zouden ten hoogste 40 kilometer per uur hebben gereden, want vanaf die snelheid grijpt de automatische treinbeïnvloeding (ATB) in als treinen op een verkeerd spoor terechtkomen. Zowel Railned als de Raad voor de Transportveiligheid onderzoekt het ongeval.

Reizigers van en naar Amersfoort moesten ook vandaag een groot deel van de dag nog rekenen met vertragingen. Omdat er nog herstelwerkzaamheden werden uitgevoerd, reden er geen stoptreinen maar bussen tussen station Amersfoort en de stations Amersfoort-Schothorst en Barneveld-Centrum. Dat betekende voor stoptreinreizigers op de lijn van en naar Zwolle een vertraging van ongeveer 30 minuten. Hetzelfde gold voor reizigers op het gedeelte van het zogenoemde Kippenlijntje tussen Amersfoort en Barneveld.

De NS had woensdag ook elders met problemen te maken. Vlak voor de avondspits was er een wisselstoring tussen Maarssen en Utrecht. Daardoor moesten reizigers rekening houden met een vertraging van een halfuur tussen Utrecht en Amsterdam en vielen er treinen uit tussen Utrecht en Hilversum. Tussen Haarlem en Leiden strandde een defecte trein. Hierdoor reden er minder treinen op dit traject.

Het treinverkeer rond Lage Zwaluwe (Noord-Brabant) kwam gistermorgen stil te liggen omdat in de buurt van het spoor een bom uit de Tweede Wereldoorlog onschadelijk werd gemaakt. Treinreizigers kregen te maken met een vertraging van meer dan een uur. Vanuit Dordrecht reden er geen treinen naar Roosendaal en naar Breda. De NS kon geen bussen inzetten. Ook rijksweg A16 werd enige tijd in beide richtingen afgesloten.

De bom werd gevonden tijdens graafwerkzaamheden voor de aanleg van de hogesnelheidslijn (hsl). Het ging om een zogenaamde vijfhonderdponder, die in de buurt lag van station Lage Zwaluwe bij Zevenbergschen Hoek. Het Explosieven Opruimings Commando demonteerde de bom ter plaatse. Tijdens de demontage moest de omgeving in een straal van 425 meter worden afgezet. Boven dit gebied mocht ook geen vliegverkeer plaatsvinden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer