„Kwaliteit bellen via internet moet openbaar”
DEN HAAG - Telefonie via internet of de kabel is veel vaker aan storingen onderhevig dan bellen via de ouderwetse KPN-verbinding. Exacte cijfers zijn echter niet bekend. De Consumentenbond wil daarom dat minister Brinkhorst de aanbieders ertoe dwingt inzicht te geven in de kwaliteit van hun verbindingen.
Dat zegt een woordvoerder van de bond in dagblad Trouw van donderdag naar aanleiding van de groeiende stroom klachten over de nieuwe manieren van bellen.Steeds meer Nederlanders ruilen hun abonnement op het oude telefoonnet van KPN in voor een modern belabonnement bij een kabelbedrijf of een adsl-aanbieder. Op internet is te lezen dat die verbindingen regelmatig worden geplaagd door storingen. De ouderwetse analoge lijnen bieden een veel betere kwaliteit, omdat KPN -in ruil voor het monopolie op het telefoonnet- door de overheid is verplicht een betrouwbaarheid van 99,99 procent te garanderen.
Precieze cijfers over de kwaliteit van telefoonverbindingen die kabelbedrijven en adsl-providers aanbieden, zijn niet bekend, omdat de bedrijven niet verplicht zijn die te verstrekken. „Minister Brinkhorst moet ingrijpen”, aldus een woordvoerder van de Consumentenbond. „Hij noemt zichzelf een minister die voor het consumentenbelang opkomt, en dit is nu bij uitstek een kwestie van consumentenbelang.”
De organisatie zegt sterke aanwijzingen te hebben dat de kwaliteit van internet- en kabelbellen te wensen overlaat. „Inzicht hierin is niet alleen voor consumenten van belang, maar ook voor de bedrijven zelf. Want als consumenten niet mogen weten hoe het met de betrouwbaarheid zit, zullen ze gaan denken dat digitaal bellen in het algemeen niet deugt”, aldus de woordvoerder.